Valmennusopetus : silta musiikkileikkikoulusta musiikkiopisto-opintoihin
Musiikkioppilaitokset ovat viime vuosina yhä yleistyvämmin alkaneet tarjota
valmennusopetusta alle kouluikäisille tai jo koulunsa aloittaneille lapsille instrumenttiopetusta
edeltävänä tai sitä tukevana muotona. Opetus pyrkii valmentamaan oppilasta tavoitteelliseen ja
pitkäjänteiseen soitonopiskeluun ja niveltämään siirtymistä musiikkileikkikoulusta musiikkiopistoon.
Tavoitteena voi olla myös eri instrumentteihin tutustuminen tai lapsen musiikkiopistoopintojen
vaatiman motivaation ja edellytysten mittaaminen.
Soitinkokeilujen järjestäminen ja ns. harjoitussoittimet mahdollistavat oppilaan innostamisen
harvinaisemman instrumentin opintojen aloittamiseen. Samalla musiikkiopisto saa
mahdollisuuden markkinoida vajaampia instrumenttiryhmiä tarpeidensa mukaan. Esimerkiksi
pasuunan- tai trumpetinsoiton aloittamista voi edeltää harjoittelu lasten pasuunalla tai
taskutrumpetilla.
Valmennusopetuksen opetustarjonta ja toteutusmuodot vaihtelevat musiikkioppilaitoskohtaisesti
– aivan kuten opetuksen tavoitteetkin. Juuri monien nimitysten ja toteutustapojen vuoksi
opetuksen yleinen tunnettavuus ei kokemukseni mukaan ole vielä kovin laaja, vaikka
valmennusopetusta onkin järjestetty jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Valmennusopetuksen
tarjonnan voidaan kuitenkin ennustaa yleistyvän yhä entisestään.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Soitonopettajan rooli oppimismotivaation vahvistajana taiteen perusopetuksessa : opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus viulunsoitonopetuksessa Keski-Pohjanmaalla
Tikka, Soile (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study is to find tools for the instrument teacher to support the student's learning motivation. The research is set in the cultural region of Central Ostrobothnia. The research material consists of a ... -
Musiikin kehollisuuden näkökulma alle 2-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukena varhaisiän musiikkikasvatustyössä
Kosonen, Eerika (2019)Musiikin kehollisuuden kautta voidaan tarkastella musiikin vaikutusta ihmiseen. Musiikin tiedetään vaikuttavan ihmiseen kokonaisvaltaisesti ja monimuotoisesti ja musiikki on kautta aikojen ollut osa ihmisen elämää. Työni ... -
Musiikkitoiminnan suunnittelu varhaisiän musiikkitoiminnan näkökulmasta
Marjanen, Kaarina (Suomen musiikkikasvatusseura - FiSME ry, 2009)Tässä artikkelissa esitellään tavoitteellisen musiikkitoiminnan suunnittelun pääpiirteitä ja periaatteita erityisesti varhaisiän musiikkikasvatuksen näkökulmasta. Nämä suunnitteluperiaatteet ovat sovellettavissa muihin ... -
Taideintegraatio varhaisiän musiikkikasvatuksessa : taideintegraation tarkastelua "Taidemuskari" -opetuskokeilun kautta
Mansikkakorpi, Heini (2009) -
Varhaisiän musiikkikasvatuksen potentiaalit äidin ja vauvan varhaisessa vuorovaikutussuhteessa
Kaipiainen, Marjo (2007)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.