Valmennusopetus : silta musiikkileikkikoulusta musiikkiopisto-opintoihin
Musiikkioppilaitokset ovat viime vuosina yhä yleistyvämmin alkaneet tarjota
valmennusopetusta alle kouluikäisille tai jo koulunsa aloittaneille lapsille instrumenttiopetusta
edeltävänä tai sitä tukevana muotona. Opetus pyrkii valmentamaan oppilasta tavoitteelliseen ja
pitkäjänteiseen soitonopiskeluun ja niveltämään siirtymistä musiikkileikkikoulusta musiikkiopistoon.
Tavoitteena voi olla myös eri instrumentteihin tutustuminen tai lapsen musiikkiopistoopintojen
vaatiman motivaation ja edellytysten mittaaminen.
Soitinkokeilujen järjestäminen ja ns. harjoitussoittimet mahdollistavat oppilaan innostamisen
harvinaisemman instrumentin opintojen aloittamiseen. Samalla musiikkiopisto saa
mahdollisuuden markkinoida vajaampia instrumenttiryhmiä tarpeidensa mukaan. Esimerkiksi
pasuunan- tai trumpetinsoiton aloittamista voi edeltää harjoittelu lasten pasuunalla tai
taskutrumpetilla.
Valmennusopetuksen opetustarjonta ja toteutusmuodot vaihtelevat musiikkioppilaitoskohtaisesti
– aivan kuten opetuksen tavoitteetkin. Juuri monien nimitysten ja toteutustapojen vuoksi
opetuksen yleinen tunnettavuus ei kokemukseni mukaan ole vielä kovin laaja, vaikka
valmennusopetusta onkin järjestetty jo yli kahdenkymmenen vuoden ajan. Valmennusopetuksen
tarjonnan voidaan kuitenkin ennustaa yleistyvän yhä entisestään.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5345]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Soitonopettajan rooli oppimismotivaation vahvistajana taiteen perusopetuksessa : opettajan ja oppilaan välinen vuorovaikutus viulunsoitonopetuksessa Keski-Pohjanmaalla
Tikka, Soile (University of Jyväskylä, 2017)The aim of this study is to find tools for the instrument teacher to support the student's learning motivation. The research is set in the cultural region of Central Ostrobothnia. The research material consists of a ... -
Musiikin kehollisuuden näkökulma alle 2-vuotiaiden lasten kokonaisvaltaisen kehityksen tukena varhaisiän musiikkikasvatustyössä
Kosonen, Eerika (2019)Musiikin kehollisuuden kautta voidaan tarkastella musiikin vaikutusta ihmiseen. Musiikin tiedetään vaikuttavan ihmiseen kokonaisvaltaisesti ja monimuotoisesti ja musiikki on kautta aikojen ollut osa ihmisen elämää. Työni ... -
Mitä opettaa ja miten? : musiikin opetussuunnitelmaa rakentamassa esikouluopettajien koulutukseen Swazimaassa
Vahermaa, Jaana (2014)Tutkielma käsittelee musiikin opetussuunnitelman tekoprosessia ja toteuttamista esikouluopettajille itselle vieraassa kulttuurissa yhteistyössä paikallisten ihmisten kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli suunnitella ... -
Suomen oppimista muskarissa
Piispanen, Laura (2017)Keskityn kuvaamaan tutkimuksessani sitä, mitkä varhaisiän musiikkikasvatuksen työtavat ovat hyödyllisiä maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen opettelulle. Tutkimuksessa pyritään ymmärtämään työtapojen mahdollisuuksia ...