Interpreting and managing a monolingual norm in an English-speaking class in Finland: When first and second graders contest the norm
Copp Jinkerson, A. (2011). Interpreting and managing a monolingual norm in an English-speaking class in Finland: When first and second graders contest the norm. Apples – Journal of Applied Language Studies
Vol. 5, 1 , p. 27–48
Julkaistu sarjassa
Apples : Journal of Applied Language StudiesTekijät
Päivämäärä
2011Tekijänoikeudet
© The Author(s)
This study explores the stances that multilingual learners adopt in the face of a
monolingual, “English-only” norm in a primary English medium class in Finland.
I examine classroom interaction focusing on three students and the ways in which
they reinterpret, reformulate, and contest this norm. This research is informed by
the perspective of language socialization and draws on methods of
microethnographic discourse analysis. I find that the three focal students come
into opposition when they interpret and manage the institutional monolingual
norm differently, indexing issues of mother tongue expertise and group
membership. Aleksi employs a variety of discursive practices in resisting the
English language norm, conceptualizing it quite differently than Lucille who seeks
to monitor language use among her peers. Ali operates on the border, revealing a
surprising degree of metalinguistic awareness and interest in how languages are
situated institutionally. All three students articulate different stances on the use of
English and Finnish in their lives. Language use transcends institutional
boundaries, and norms are reproduced in concert and in conflict with other
members of the class. My findings speak to contested language practice everywhere,
to institutional norms regarding language use, to the ways in which students
respond, reproduce, and reject institutional linguistic ideologies, and the different
roles students give to languages in their daily lives.
...
Julkaisija
Centre for Applied Language Studies, University of JyväskyläISSN Hae Julkaisufoorumista
1457-9863Asiasanat
Alkuperäislähde
http://apples.jyu.fiMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ... -
From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland
Hakkarainen, Tiina (2011)Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut räjähdysmäisesti sitten 1990-luvun. Muutos väestörakenteessa vaikuttaa myös suomalaisten koulujen arkeen ja opettajien työhön, mutta tutkimusta maahanmuuttajista erityisesti ... -
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ... -
Learners’ perceptions of inclusion in an English language classroom
Väisänen, Eero (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää oppijoiden kokemuksia inkluusiosta englannin kielen luokkahuoneessa sellaisten ihmisten kohdalla, jotka eivät puhu ensimmäisenä kielenään suomea tai englantia. Oppijoiden kielirepertuaarin ... -
Socialization, language choice and belonging : language norms in a first and second grade English medium class
Copp Jinkerson, Alicia (University of Jyväskylä, 2012)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.