dc.contributor.author | Kasanen, Emilia | |
dc.contributor.author | Kunnari, Emma | |
dc.date.accessioned | 2011-06-20T11:58:55Z | |
dc.date.available | 2011-06-20T11:58:55Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1186200 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27207 | |
dc.description.abstract | Kasanen E. & Kunnari E. 2011. ”Jos kaikki varastelee niin sittenhän se tavallaan silleen pysyy samana” –Tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymmärtämisestä. Itä–Suomen yliopisto & Jyväskylän yliopisto. Pro gradu-tutkielma, s. 85.
Tutkimuksessa on perehdytty kuudesluokkalaisten oppilaiden moraalikehityksen vaiheisiin, ja heidän kykyynsä ymmärtämään omaa moraalikehitysvaihettaan ylempiä ja alempia vaiheita edustavia moraalisia argumentteja. Tutkimme myös, kuinka lähikehityksen vyöhykkeen merkitys näkyy oppilaan moraalikehityksessä.
Tutkimus on kvalitatiivinen, ja sen metodologisena viitekehyksenä toimii pääasiassa hermeneuttinen näkökulma. Tutkimuksen aineisto on kerätty puolistrukturoidulla haastattelulla, jossa esitimme tutkittaville moraalisia dilemmoja. Haastattelimme kolmea kuudesluokkalaista tyttöä ja kolme poikaa. Suoritimme haastattelut kahdessa osassa, peräkkäisinä päivinä. Ensimmäisessä haastatteluvaiheessa pyrimme selvittämään tutkittavien moraalikehitysvaiheen, ja seuraavassa haastattelussa kartoitimme, kuinka hyvin he kykenevät ymmärtämään omaa moraalikehitysvaihettaan ylempiä ja alempia moraalisia argumentteja. Toisessa vaiheessa esitimme haastateltaville apukysymyksiä, jolloin lähikehityksen vyöhykkeen merkitys nousi esille. Käytimme tutkimuksessa Kohlbergin moraalikehityksen teoriaa, jonka avulla määrittelimme koehenkilöiden vastaukset eri moraalikehityksen vaiheille.
Tutkimuksen yksi tärkeimmistä tuloksista oli, että koehenkilöt kykenivät ilman avustamista ymmärtämään ainoastaan omaa moraalikehitystasoaan vastaavia ja sitä alempia tasoja edustavia argumentteja. Aikuisen tuella osa tutkittavista ymmärsi myös yhtä tasoa ylempiä argumentteja. Tutkimuksessa oli myös huomattavissa, että alempia moraalikehityksen vaiheita edustavien oppilaiden oli vaikeampi hyödyntää annettua tukea ja apukysymyksiä. Oppilaan sukupuolella emme nähneet olevan vaikutusta moraalikehitykseen, tai omaa moraalikehityksen vaihetta ylempien ja alempien moraalisten argumenttien ymmärtämiseen. | |
dc.format.extent | 91 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | moraali | |
dc.subject.other | moraalikehitys | |
dc.subject.other | lähikehityksenvyöhyke | |
dc.title | "Jos kaikki varastelee niin sittenhän se tavallaan silleen pysyy samana" : tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymmärtämisestä | |
dc.title.alternative | Tutkimus kuudesluokkalaisten moraalikehityksen vaiheista ja moraalisten argumenttien ymmärtämisestä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011062011033 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | Itä–Suomen yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | moraali | |
dc.subject.yso | moraalikehitys | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |
dc.type.okm | G2 | |