Luokanopettajien tunteet kodin ja koulun välisen luottamussuhteen rakentumisen eri vaiheissa
Päivämäärä
2011Tutkimus käsittelee luokanopettajien kokemia tunteita kodin ja koulun yhteistyössä. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia vaiheita kodin ja koulun välisen luottamussuhteen rakentumisessa voidaan erottaa luokanopettajien kuvauksen perusteella sekä millaisia tunteita opettajat kokevat luottamussuhteen rakentumisen eri vaiheissa. Aineistonkeruun menetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja tutkimusaineisto koostui viiden luokanopettajan haastatteluista. Aineisto kerättiin syksyllä 2010 ja analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä.
Tutkimusaineiston perusteella syntyi kolme kodin ja koulun välisen luot-tamussuhteen rakentumisen vaihetta: luottamusta rakentava, koetteleva ja syventävä vaihe. Nämä vaiheet määritettiin opettajien yhteistyökuvausten ja niihin liitettyjen tunteiden perusteella. Tutkimuksemme opettajat suh-tautuivat yhteistyöhön myönteisesti, mutta halu toteuttaa aitoa yhteistyötä ja dialogia vanhempien kanssa vaihteli. Tutkimuksessa havaittiin, että rakentavassa vaiheessa luottamussuhteen vasta kehittyessä opettajat kokivat positiivisten tunteiden rinnalla myös puolustavia tuntei-ta, kuten pelkoa ja epävarmuutta, johtuen vanhempien tuntemattomuudesta. Koettelevassa vaiheessa kodin ja koulun välillä oli usein ristiriitoja tai yhteistyö oli muuten ongelmakeskeistä, minkä vuoksi tätä vaihetta määrittivät voimakkaasti negatiivisiksi koetut puolustavat ja paljastavat tunteet. Luottamussuhteen rakentumisen viimeisessä eli luottamusta syventävässä vaiheessa tyypillisiä olivat myönteiset tasapainotunteet ja kulttuuritunteet. Tällöin kodin ja koulun välillä vallitsi vahva keskinäinen luottamus, jolloin myös vaikeat tilanteet hoidettiin hyvässä yhteisymmärryksessä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhemmat kiusaajina : opettajien subjektiivisia kokemuksia kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteista ja verkkokiusaamisesta
Rytkönen, Hanna-Riina; Viljakainen, Riikka (2016)Tutkimus käsittelee kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteita ja opettajien subjektiivisia kokemuksia verkkokiusaamisesta vanhempien taholta. Verkkokiusaaminen on sähköisten viestimien välityksellä tapahtuvaa ... -
Arvojen ja luottamuksen rakentumisen suhde osuustoiminnallisessa pankkiorganisaatiossa
Kesänen, Anni (Jyväskylän yliopisto, 2022)Even though trust in organizations has become a popular research theme both in Finland and internationally, there has been rather little research on the phenomenon in cooperative organizations. It is therefore meaningful ... -
Opettajien näkemyksiä moniammatillisen yhteistyön rakentumisen tekijöistä esi- ja alkuopetuksen välillä
Kiikka, Heidi (2024)Esi- ja alkuopetuksen välisessä moniammatillisessa yhteistyössä työskentelevien opettajien tavoitteena on hyvälaatuinen yhteistyö esi- ja alkuopetuksen aikana sekä siirtymävaiheessa esiopetuksesta alkuopetukseen. Yhteistyön ... -
Vanhempien opettajaa kohtaan tuntema luottamus ja osallistuminen koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön alakoulun aikana
Penttinen, Viola (2016)Tutkielmassa selvitettiin vanhempien lapsensa luokanopettajaa kohtaan tuntemaa luottamusta ja osallistumista koulun kanssa tehtävään yhteistyöhön alakoulussa sekä näiden ristikkäisiä yhteyksiä. Lisäksi oltiin kiinnostuneita ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.