Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMikkonen, Marianne
dc.contributor.authorNiemi, Riina
dc.date.accessioned2011-06-14T14:57:24Z
dc.date.available2011-06-14T14:57:24Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1163135
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27178
dc.description.abstractTutkimus käsittelee luokanopettajien kokemia tunteita kodin ja koulun yhteistyössä. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia vaiheita kodin ja koulun välisen luottamussuhteen rakentumisessa voidaan erottaa luokanopettajien kuvauksen perusteella sekä millaisia tunteita opettajat kokevat luottamussuhteen rakentumisen eri vaiheissa. Aineistonkeruun menetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja tutkimusaineisto koostui viiden luokanopettajan haastatteluista. Aineisto kerättiin syksyllä 2010 ja analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä. Tutkimusaineiston perusteella syntyi kolme kodin ja koulun välisen luot-tamussuhteen rakentumisen vaihetta: luottamusta rakentava, koetteleva ja syventävä vaihe. Nämä vaiheet määritettiin opettajien yhteistyökuvausten ja niihin liitettyjen tunteiden perusteella. Tutkimuksemme opettajat suh-tautuivat yhteistyöhön myönteisesti, mutta halu toteuttaa aitoa yhteistyötä ja dialogia vanhempien kanssa vaihteli. Tutkimuksessa havaittiin, että rakentavassa vaiheessa luottamussuhteen vasta kehittyessä opettajat kokivat positiivisten tunteiden rinnalla myös puolustavia tuntei-ta, kuten pelkoa ja epävarmuutta, johtuen vanhempien tuntemattomuudesta. Koettelevassa vaiheessa kodin ja koulun välillä oli usein ristiriitoja tai yhteistyö oli muuten ongelmakeskeistä, minkä vuoksi tätä vaihetta määrittivät voimakkaasti negatiivisiksi koetut puolustavat ja paljastavat tunteet. Luottamussuhteen rakentumisen viimeisessä eli luottamusta syventävässä vaiheessa tyypillisiä olivat myönteiset tasapainotunteet ja kulttuuritunteet. Tällöin kodin ja koulun välillä vallitsi vahva keskinäinen luottamus, jolloin myös vaikeat tilanteet hoidettiin hyvässä yhteisymmärryksessä.
dc.format.extent93 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherKodin ja koulun yhteistyö
dc.subject.otherluottamus
dc.subject.othertunteet
dc.titleLuokanopettajien tunteet kodin ja koulun välisen luottamussuhteen rakentumisen eri vaiheissa
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-2011061411011
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokoti
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.subject.ysoluottamus
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysoopettajat


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot