dc.contributor.author | Räsänen, Anniina | |
dc.date.accessioned | 2011-06-10T12:59:39Z | |
dc.date.available | 2011-06-10T12:59:39Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1160119 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27142 | |
dc.description.abstract | Perusopetuksen ajankohtaisena haasteena on tukea tiedonalojen yhteisen osaamisen, tietojen ja taitojen
kehittymistä. Oppiaineisiin kaivataan uudenlaita tarkastelukulmaa ja kouluarkeen tilaa oppiainerajat
ylittäville projekteille. Oppiaineiden välisen eheyttämisen on esitetty olevan yksi keskeinen väline
kokonaisvaltaisemman opetuksen toteuttamisessa. Tutkimukseni tarkoituksena oli analysoida
teoriaohjaavan sisällönanalyysin ja sisällönerittelyn menetelmillä Soi -oppimateriaalisarjan 1-6 -
opettajanoppaiden sisältöjä opetuksen eheyttämisen näkökulmasta. Tutkimustehtävinäni on selvittää,
millaisia opetuksen eheyttämiseen ohjaavia sisältöjä kirjasarjassa esiintyy eri oppiaineisiin ja
aihekokonaisuuksiin liittyen, ja miten eri oppiaineet ja aihekokonaisuudet painottuvat Soi -sarjassa.
Lisäksi tarkastelin eheyttämistä oppikirjasarjan tekijöiden näkemysten kautta.
Tutkimuksessani selvisi, että Soi -sarjan opettajanoppaat antavat eväitä niin oppiaineiden välisen
integraation toteuttamiseen kuin aihekokonaisuuksien käsittelyyn.. Oppiaineiden välisen integraation
toteuttamisen painotukset näyttivät vaihtelevan: Soi 1-2 -oppaassa esiin nousi kuvataide, Soi 3-4 -
oppaassa ympäristö- ja luonnontieto ja Soi 5-6 -oppaassa historia. Aihekokonaisuuksien kautta
eheyttämään ohjattiin erityisesti Soi 3-4- ja Soi 5-6 -oppaissa, joissa molemmissa painopiste oli selvästi
”Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys” – aihekokonaisuudessa. Havaitsin, että eheyttämään ohjaavat
sisällöt ohjaavat opettajan työtä joko tiedollisten tai toiminnallisten vinkkien avulla. Tiedollisten
sisältöjen rooli näytti korostuvan ylemmillä luokilla, kun taas alkuopetuksessa painotus oli selvästi
toiminnallisissa sisällöissä. Vaikka opetuksen eheyttäminen on viimeaikoina noussut keskeiseksi
tavoitteeksi opetussuunnitelmassa, ei eheyttämisen toteuttamista oppimateriaalissa ole aiemmin tutkittu.
Tämän tutkimuksen yhtenä tarkoituksena on edistää oppiainerajoja ylittävän ja eheyttämiseen ohjaavan
oppimateriaalin kehittämistä sekä osaltaan edistää eheyttämisen toteuttamista opettajan työssä ja koulun
arjessa. | |
dc.format.extent | 54 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | eheyttäminen | |
dc.subject.other | integrointi | |
dc.subject.other | oppikirjat | |
dc.subject.other | analyysi | |
dc.subject.other | musiikki | |
dc.title | Luokassa Soi : opetuksen eheyttämiseen ohjaavat sisällöt Soi -sarjan opettajankirjoissa | |
dc.title.alternative | Opetuksen eheyttämiseen ohjaavat sisällöt Soi -sarjan opettajankirjoissa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011061010981 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | eheyttäminen | |
dc.subject.yso | integrointi | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |