Luokassa Soi : opetuksen eheyttämiseen ohjaavat sisällöt Soi -sarjan opettajankirjoissa
Perusopetuksen ajankohtaisena haasteena on tukea tiedonalojen yhteisen osaamisen, tietojen ja taitojen
kehittymistä. Oppiaineisiin kaivataan uudenlaita tarkastelukulmaa ja kouluarkeen tilaa oppiainerajat
ylittäville projekteille. Oppiaineiden välisen eheyttämisen on esitetty olevan yksi keskeinen väline
kokonaisvaltaisemman opetuksen toteuttamisessa. Tutkimukseni tarkoituksena oli analysoida
teoriaohjaavan sisällönanalyysin ja sisällönerittelyn menetelmillä Soi -oppimateriaalisarjan 1-6 -
opettajanoppaiden sisältöjä opetuksen eheyttämisen näkökulmasta. Tutkimustehtävinäni on selvittää,
millaisia opetuksen eheyttämiseen ohjaavia sisältöjä kirjasarjassa esiintyy eri oppiaineisiin ja
aihekokonaisuuksiin liittyen, ja miten eri oppiaineet ja aihekokonaisuudet painottuvat Soi -sarjassa.
Lisäksi tarkastelin eheyttämistä oppikirjasarjan tekijöiden näkemysten kautta.
Tutkimuksessani selvisi, että Soi -sarjan opettajanoppaat antavat eväitä niin oppiaineiden välisen
integraation toteuttamiseen kuin aihekokonaisuuksien käsittelyyn.. Oppiaineiden välisen integraation
toteuttamisen painotukset näyttivät vaihtelevan: Soi 1-2 -oppaassa esiin nousi kuvataide, Soi 3-4 -
oppaassa ympäristö- ja luonnontieto ja Soi 5-6 -oppaassa historia. Aihekokonaisuuksien kautta
eheyttämään ohjattiin erityisesti Soi 3-4- ja Soi 5-6 -oppaissa, joissa molemmissa painopiste oli selvästi
”Kulttuuri-identiteetti ja kansainvälisyys” – aihekokonaisuudessa. Havaitsin, että eheyttämään ohjaavat
sisällöt ohjaavat opettajan työtä joko tiedollisten tai toiminnallisten vinkkien avulla. Tiedollisten
sisältöjen rooli näytti korostuvan ylemmillä luokilla, kun taas alkuopetuksessa painotus oli selvästi
toiminnallisissa sisällöissä. Vaikka opetuksen eheyttäminen on viimeaikoina noussut keskeiseksi
tavoitteeksi opetussuunnitelmassa, ei eheyttämisen toteuttamista oppimateriaalissa ole aiemmin tutkittu.
Tämän tutkimuksen yhtenä tarkoituksena on edistää oppiainerajoja ylittävän ja eheyttämiseen ohjaavan
oppimateriaalin kehittämistä sekä osaltaan edistää eheyttämisen toteuttamista opettajan työssä ja koulun
arjessa.
...
Muu nimeke
Opetuksen eheyttämiseen ohjaavat sisällöt Soi -sarjan opettajankirjoissaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Spontaania iloa ja kokonaisvaltaista ymmärtämistä : musiikin ja muiden oppiaineiden integraatiomahdollisuudet alakoulussa
Pöntinen, Iina (2020)Selvitän tutkielmassani, millaisia oppiainesisältöjä voi integroida musiikkiin käytännön koulutyöskentelyssä ja miten musiikin ja muiden oppiaineiden integraatio näkyy Perusopetuksen opetussuunnitelmassa (2014). Lisäksi ... -
"Ope, miks me lauletaan, vaikka meillä on matikan tunti?" : musiikin ja matematiikan oppisisältöjen integrointi
Marjanen, Joonas (2013)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaan koulun tehtävä on tarjota mahdollisuus monipuoliseen kasvuun, oppimiseen, yleissivistyksen hankkimiseen ja terveen itsetunnon kehittymiseen. Koulumaailma rakentuu ... -
Palkeet puhkumaan : harmonikansoiton alkeisoppimateriaali lapsille
Sulonen, Marjo (2008) -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä." : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (Niilo Mäki Instituutti, 2018)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.