University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Perehdytyskansiosta jatkuvaan perehdyttämisprosessiin

Thumbnail
View/Open
816.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Geier, Suvi
Date
2011
Discipline
YhteisöviestintäOrganizational Communication

 
Tämän toimintatutkimuksen tavoitteena oli rakentaa ohjelmistoalan yritykselle osaamisen johtamiseen kytkeytyvä jatkuva perehdyttämisprosessi, joka vastaisi tutkimuskysymykseen: Minkälaisella prosessilla ja perehdyttämisen sekä sisäisen koulutuksen sisällöillä voidaan varmistaa, että työntekijöillä on kaikissa työsuhteen vaiheissa tarvittava tieto ja osaaminen tehtäviensä tuloksekkaaseen hoitamiseen? Perehdyttäminen on oppimistilanne ja yrityksen sisäistä viestintää. Tutkimuksessa yhdistyvät yhteisöviestinnän, aikuiskasvatuksen ja yrityksen taloustieteen näkökulmat. Teoriapohjaa kehittämistyöhön haettiin mm. sisäisestä viestinnästä, tiedon ja osaamisen johtamisesta sekä organisaation oppimisesta. Tutkimusotteena käytettiin kehittävää työntutkimusta, koska tavoitteena oli sekä kuvata perehdyttämisen nykytilaa että kehittää uusi toiminta- ja ajattelumalli. Tutkimus perustuu pitkälti työhön, jota tehtiin yrityksen työntekijöistä ja ulkopuolisesta valmentajasta koostuvassa, tutkijan johtamassa kehittämistiimissä. Tutkimustietoa kerättiin laadullisin menetelmin. Suuri osa tiedosta saatiin osallistuvan havainnoinnin avulla tutkijan työskennellessä yrityksessä. Perehdyttämisen lähtötilannetta kartoitettiin myös kyselyn avulla kymmeneltä perehdyttämiseen osallistuneelta työntekijältä. Osaamisen tasosta kerättiin tietoa koko henkilöstöltä itsearviointiin perustuvalla osaamiskartoituksella. Tutkimustieto vahvisti oletuksen siitä, että yrityksen perehdyttämiskäytännössä oli puutteita. Perehdyttämistä oli toteutettu tilannekohtaisesti, mutta sitä ei ollut kuvattu prosessina tai vastuutettu, eikä siihen liittyvää tietoa ollut systemaattisesti tallennettu. Perehdyttämistä ei ollut räätälöity eikä vanhojen työntekijöiden perehdyttämistarvetta muutostilanteissa otettu huomioon. Tuloksista kävi kuitenkin ilmi, että perehdyttämiseen halukkaita ja kykeneviä työntekijöitä on riittävästi. Tutkimustuloksena syntynyt jatkuva perehdyttämisprosessi korostaa vuorovaikutusta ja räätälöintiä, ja sitä sovelletaan sekä uuden että vanhan työntekijän perehdyttämisessä. Perehdyttämissisällöt on moduloitu, ja niille on nimetty vastuuhenkilöt. Uusi prosessi toteuttaa lisäksi ohjelmistoyrityksille tarkoitetun CMMI-kypsyysmallin (Capability Maturity Model Integration) OT-koulutusprosessin tason 3 vaatimukset. Siten se vastaa osaltaan myös monikulttuurisen ja kansainvälisen työyhteisön prosessien vaatimuksiin. ...
Keywords
CMMI sisäinen tiedotus työyhteisöt viestintä perehdyttäminen osaamisen johtaminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011060710959

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Mitä Vincitillä tehdään oikein? : viestinnän rooli työssä viihtymiseen 

    Hiltunen, Karoliina (2017)
    Työn tehokkuus ja sen lisääminen puhututtavat Suomessa 2000-luvulla. Toisessa ääripäässä pyritään vähentämään lomia ja pidentämään työaikaa. Toisessa päässä taas pyritään lisäämään työntekijöiden työhyvinvointia tehokkuuden ...
  • Muutosprosessi pk-yrityksessä : viestinnän ja markkinoinnin näkökulmia 

    Kantonen, Päivi (2011)
    Tutkimuksen tavoite oli kehittää pk-yrityksen viestintää ja markkinointia. Tutkittava yritys on keskisuomalainen perheyritys, joka on toiminut viestintä- ja mainosalalla yli 20 vuotta. Sillä on kaksi toimipistettä, ...
  • Kahvipöydästä yleiseen tietoon : sisäisen viestinnän tutkimus rahoitusalan organisaatiossa 

    Kumpulainen, Piia (2008)
  • Kaksi kuvaa työntekijästä : sisäisen viestinnän opit ja postmoderni näkökulma 

    Joensuu, Sanna (Jyväskylän yliopisto, 2006)
    Työelämän psykologinen sopimus tarkoittaa kirjoittamatonta sopimusta työntekijän ja työnantajan välillä. Organisaatio tarjoaa esimerkiksi työllisyyden turvaa ja ylenemismahdollisuuksia ja huolehtii työntekijästä ongelmien ...
  • Kuunnellaan ja tullaan kuulluksi : tutkimus teollisuusorganisaation työyhteisöviestinnästä 

    Wirpi, Riikka (2012)
    Työyhteisöviestintä on merkittävä tekijä niin yksittäisen työntekijän kuin koko organisaation hyvinvoinnin kannalta. Toimiessaan hyvin se parantaa työntekijöiden motivaatiota, vaikuttamismahdollisuuksia, sitoutuneisuutta ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre