Svensklärarnas åsikter om, attityder till och erfarenheter av den muntliga kursen Tala och förstå bättre och övning av muntlig språkfärdighet
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lukion ruotsin kielen opettajien mielipiteitä, asenteita ja kokemuksia suullisesta kurssista Puhu ja ymmärrä paremmin (RUB6) sekä suullisen kielitaidon harjoittamisesta. Lisäksi tutkimus selvitti, mitä mieltä opettajat ovat tämän hetkisistä oppimisnäkemyksistä suullisen kielitaidon harjoittamisen näkökulmasta.
Aineistonkeruu suoritettiin kyselylomakkeilla, jotka sisälsivät sekä strukturoituja että avoimia kysymyksiä. Strukturoidut kysymykset analysoitiin kvantitatiivisesti ja avoimet kysymykset kvalitatiivisesti. Kyselyyn osallistui yhteensä 76 ruotsin kielen opettajaa.
Hypoteesina oli, että useimmat opettajat suhtautuvat kurssiin positiivisesti ja kokevat sen hyödyllisenä oppilaille, huolimatta siitä, että se todennäköisesti lisää heidän omaa työmääränsä. Tulosten perusteella voi todeta, että jokainen tutkimukseen osallistunut opettaja pitää suullisen kielitaidon harjoittamista tärkeänä osana kielen oppimista, vaikka ajanpuutteen vuoksi heillä ei ole aina aikaa teettää suullisia harjoituksia. Suulliseen kurssiin he suhtautuvat myönteisesti. Kurssi on heille itselleen haaste sinänsä, mutta oppilaille hyödyllinen. Kurssin myötä opettajat oivalsivat, kuinka paljon lisää suullista harjoitusta oppilaat tarvitsisivat. Oppilaiden peruskielitaitoa he pitävät melko heikkona. Haasteellisena he kokevat esimerkiksi mielenkiintoisen kurssimateriaalin etsimisen sekä suullisen kielitaidon arvioimisen.
Tutkimuksen perusteella moni opettajista haluaa painottaa opetuksessaan tämän päivän oppimisnäkemyksiä, kuten esimerkiksi yhteistoiminnallista oppimista ja konstruktiivista oppimisnäkemystä, koska kyseiset oppimisnäkemykset tukevat hyvin kommunikatiivista oppimista. Useimmat opettajat ovat kuitenkin sitä mieltä, että kommunikatiivinen kielen oppiminen ja kielioppipainotteinen ylioppilaskoe ovat ristiriidassa keskenään. Ratkaisuksi he ehdottaisivat esimerkiksi yhtä lisäkurssia tai ylioppilaskokeen muuttamista kommunikatiivisemmaksi.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Svensklärarnas erfarenheter av uttalsundervisning på den muntliga kursen RuB6/RuA7 - tala och förstå bättre
Pappinen, Iida (2015)Tutkielman tarkoitus oli kartoittaa ruotsinopettajien ajatuksia ääntämisen opetuksesta lukion suulli-sella kurssilla RuB6/RuA7 – Tala och förstå bättre sekä ääntämisen osuudesta kurssin arvioinnissa. Lisäksi tutkimuksessa ... -
Gymnasieelevers erfarenheter av muntlig språkfärdighet i svenska och av den muntliga kursen Tala och förstå bättre
Hokkanen, Katja (2012)Suullinen kommunikaatio ja kielitaito ovat kielitaidon tärkeimpiä osa-alueita. Kuitenkin suullinen kielitaito on ollut melkeinpä sivuseikka koulujen kieltenopetuksessa ja vasta vuonna 2010 lukioille tuli pakolliseksi ... -
"Puhuminen, no emmä tiiä oonko mä siinä hyvä, mutta kyllä mä siitä ihan tykkään" : språkstudenters uppfattningar om och upplevelser av sin muntliga språkfärdighet och muntlig kommunikation på svenska och tyska
Ilomäki, Sonja (2015)Aikaisemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että suullisten taitojen harjoittelua ei usein huomioida tarpeeksi koulussa. Painotus riippuu usein opettajasta. Siksi opiskelijoilla voikin olla hyvin erilaiset suulliset taidot ... -
Undervisning i muntlig språkfärdighet i svenska och engelska : gymnasisters erfarenheter och behov
Raja, Aleksiina (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia lukiolaisten käsityksiä suullisesta kielitaidosta, sen tärkeydestä ja oppimisesta sekä miten he itse määrittelevät kyseisen käsitteen. Pääpaino tutkimuksessa on opiskelijoiden ... -
Högstadieelevers åsikter om undervisningen i muntlig språkfärdighet i svenska
Muranen, Tiia-Liisa (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä yhdeksäsluokkalaisilla oppilailla on ruotsin kielen suullisen kielitaidon opetuksesta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, keskitytäänkö opetuksessa ...