dc.contributor.author | Löppönen, Pekka | |
dc.date.accessioned | 2011-05-19T11:01:10Z | |
dc.date.available | 2011-05-19T11:01:10Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1159088 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/27047 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opiskeluryhmän työskentelytapoja ja niiden piileviä osia. Tutkimuskysymyksenä oli, miksi opiskeluryhmä ei toimi työryhmänä perustehtävänsä suunnassa. Tutkimus keskittyi minäkeskeisyyden ryhmäilmiöön. Lisäksi opiskelijoiden opiskeluun ja ryhmään sitoutumisen teemaa käsiteltiin tutkimuksessa.
Tutkimuksen aineistoa kerättiin Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksen integraatiohankkeessa syksyllä 2009 aloittaneelta ryhmältä havainnoimalla opiskelutapaamisia sekä kirjallisilla kyselyillä. Lisäksi kaikilta opettajankoulutuslaitoksen uusilta opiskelijoilta kerättiin kyselyaineistoa. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti. Tulkinnassa pyrittiin löytämään opiskelijaryhmässä vallitsevia piileviä merkityksiä, jotka ohjaavat vuorovaikutusta. Näitä tulkintoja käsitteellistettiin psykodynaamisen ryhmädynamiikkateorian avulla.
Tutkimuksessa tulkittiin, että havainnoidussa opiskelijaryhmässä vallitsi minäkeskeisyyden perusolettamus. Tällöin tiedostamattomana olettamuksena ryhmässä oli, että ryhmä ei todellisuudessa ollut ryhmä, vaan pikemminkin joukko yksilöitä. Tällaisessa ryhmässä yksilöt korostuvat yli ryhmän, ryhmän yhteisestä työnteosta vetäydytään, eikä ryhmän nimissä jäseniltä voi vaatia mitään. Minäkeskeisen perusolettamuksen tulkittiin olleen suojautumista ryhmän sisäisen erilaisuuden ja erimielisyyden pinnalle nousemiseen, joka muodosti uhkan ryhmälle. Minäkeskeisyydellä pystyttiin välttämään vaikea erilaisuuden käsittely.
Tutkimuksessa analysoitiin myös yleisemmällä tasolla opiskelijoiden suhtautumista integraatioryhmäopiskeluun. Integraatiohankkeessa opiskelu perustuu elämismaailmaontologiaan oppiaineontologian sijaan, jolloin opiskelu ei ole ulkokohtaista, vaan lähtee opiskelijoiden omista kokemuksista ja ajatuksista. Tämä mahdollistaa kiinnostumisen, mutta toisaalta opiskelijat ovat haavoittuvaisempia kuin koulutuksessa, jossa asioita käsitellään ulkokohtaisella tasolla. Tällöin on ymmärrettävää, että ryhmässä tapahtuvalta opiskelulta voidaan kokea tarvetta suojautua esimerkiksi minäkeskeisyyden keinoin. | |
dc.format.extent | 81 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | minäkeskeisyys | |
dc.subject.other | integraatioryhmä | |
dc.title | Minäkeskeisyys opiskeluryhmän suojautumiskeinona | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011051910886 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | ryhmädynamiikka | |
dc.subject.yso | suojautuminen | |
dc.subject.yso | ryhmät | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |