Päiväkoti-ikäisten lasten fyysisen aktiivisuuden mittaaminen Suomessa OSRAC-P mittarilla
TIIVISTELMÄ
Seppälä, A. 2011. Päiväkoti-ikäisten lasten fyysisen aktiivisuuden mittaaminen Suomessa OSRAC-P mittarilla. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu –
tutkielma 84 s. 2 liites.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, soveltuuko kansainvälinen lasten fyysisen aktiivisuuden mittaamiseen tarkoitettu OSRAC-P (Observational System for Recording Physical Activity in Children-Preschool version) mittari päiväkoti-ikäisten lasten fyysisen aktiivisuuden mittaamiseen Suomessa. Tutkimuksella pyrittiin vastaamaan myös kysymyksiin, mitä OSRAC-P mittarilla mitatut tulokset kertovat päiväkoti-ikäisten lasten fyysisestä aktiivisuudesta, eroaako fyysisen aktiivisuuden intensiteetti tyttöjen ja poikien ja eri ikäryhmien välillä sekä ovatko vuorokauden aika tai fyysisen aktiivisuuden konteksti yhteydessä lasten fyysisen aktiivisuuden intensiteettiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisäksi vertailla, miten OSRAC-P mittarilla saadut fyysisen aktiivisuuden tulokset suhteutuivat kansainvälisiin tutkimustuloksiin.
Tutkimus oli luonteeltaan suoraan havainnoimiseen perustuva tapaustutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin marraskuussa 2009. Tutkimuksen otos perustui harkinnanvaraisuuteen ja koostui yhden päiväkodin 3-6-vuotiaista lapsista tehdyistä havainnoista (n=54). OSRAC-P mittarin soveltuvuutta päiväkoti-ikäisten lasten fyysisen aktiivisuuden mittariksi tarkasteltiin tilastollisesti korrelaatiokertoimien avulla, vertaamalla kahden mittaajan välisten havaintojen yhteneväisyyttä. Tutkimuksen aikana kerättiin myös kokemuksia ja havaintoja siitä, kattaako OSRAC-P mittarin luokitus suomalaiseen päiväkotiympäristöön liittyvän fyysisen aktiivisuuden.
Tutkimuksen päälöydökset olivat, että OSRAC-P mittari soveltuu päiväkoti-ikäisten lasten fyysisen aktiivisuuden mittaamiseen Suomessa tietyt rajoitukset huomioiden. Mittarin perusteellinen luotettavuustarkastelu ei ollut mahdollista aineiston pienen koon vuoksi. Lisäksi yksi mittarin kategoria jouduttiin rajaamaan luotettavuustarkastelun ulkopuolelle. Yleisimmät havainnoidut fyysisen aktiivisuuden muodot olivat istumista, seisomista, kävelemistä ja juoksemista. Lasten fyysistä aktiivisuutta havainnoitiin paljon ryhmätuokioissa, hienomotorisessa toiminnassa, avoimella alueella ja erilaisten leikkien yhteydessä. Toiminta tapahtui useimmiten ryhmässä ja lapsen aloitteesta. Fyysisen aktiivisuuden intensiteetin erot tyttöjen ja poikien sekä eri ikäryhmien välillä eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Lapset liikkuivat iltapäivällä kuormittavammin kuin aamupäivällä. Myös ulkona liikuttiin sisätiloja kuormittavammin. Tutkimus osoitti, että suomalaisten päiväkoti-ikäisten lasten fyysinen aktiivisuus on intensiteetiltään kuormittavampaa kuin esimerkiksi Yhdysvalloissa tai Alankomaissa. Siitä huolimatta yli puolet päiväkoti-ikäisten lasten fyysisestä aktiivisuudesta on edelleen fyysiseltä kuormittavuudeltaan alhaista.
Tutkimuksen myötä suomalainen tiedeyhteisö pääsee tarkastelemaan päiväkoti-ikäisten lasten fyysistä aktiivisuutta uuden kansainvälisen mittarin avulla. Lisäksi tutkimus herätti tarpeen hienosäätää OSRAC-P mittaria vastaamaan suomalaista päiväkotiympäristöä ja pohjoismaisia erityispiirteitä yhä paremmin.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin
Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ... -
”Kun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa, niin sitä asennoituu niin, että saapi männä" : tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevista tekijöistä varhaiskasvatuksessa
Piiroinen, Reetta (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät varhaiskasvatuksessa ovat yhteydessä lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen. Tätä tutkittiin selvittämällä päiväkodin kasvattajien ajatuksia siitä, mitkä tekijät ... -
7-vuotiaiden lasten fyysinen aktiivisuus kiihtyvyysmittarilla ja EMG-housuilla mitattuna sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys motorisiin perustaitoihin
Mäkäräinen, Karoliina (2017)Mäkäräinen, K. 7 -vuotiaiden lasten fyysinen aktiivisuus kiihtyvyysmittarilla ja EMG-housuilla mi-tattuna sekä aktiivisuuden yhteys motorisiin taitoihin. Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 144 ... -
Vanhempien fyysisen aktiivisuuden, paikallaanolon ja sosioekonomisten tekijöiden yhteys lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja paikallaanoloon
Grönqvist, Annina (2022)Vanhemmat toimivat merkittävänä esimerkkinä lasten terveellisten ja aktiivisten elämäntapojen syntymisessä. Koska lasten ylipaino on yleistynyt maailmanlaajuisesti ja vähäisellä fyysisellä aktiivisuudella on runsaasti ... -
Fyysisen aktiivisuuden määrän yhteys nelivuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
Aunio, Elmi (2021)Pienillä lapsilla fyysisen aktiivisuuden on todettu olevan tärkeä tekijä motoristen taitojen kehityksessä ja näiden tekijöiden välistä yhteyttä on tutkittu kohtalaisen vähän alle kouluikäisillä lapsilla. Tämän tutkielman ...