The role of the English language in the integration of refugees into Finnish society
Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää englannin kielen roolia pakolaisten kotoutumisessa Suomeen. Erityisesti huomiota kiinnitettiin englannin kielen merkitykseen kahdella kotoutumisen osa-alueella: koulutuksessa ja työelämässä. Lisäksi selvitettiin pakolaisten omia tavoitteita kotoutumiselle.
Tutkimukseen osallistui kymmenen (10) täysi-ikäistä pakolaista kolmesta keskisuuresta kaupungista. Tutkimukseen osallistujat ovat yhtä poikkeusta lukuun ottamatta kaikki miehiä keski-iältään 33,4 vuotta. Enemmistö tutkittavista puhuu englantia parhaiten äidinkielensä jälkeen. Tutkimuksen aineisto kostuu teemahaastatteluista, jotka on analysoitu laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksista ilmenee että englannin kielellä on tärkeä rooli pakolaisten kotoutumisessa Suomeen. Englannin kielen merkitys nähtiin erityisen tärkeäksi koulutuksessa. Tutkimukseen osallistuneilla pakolaisilla on vahva koulutusorientaatio, vaikkakin vain harva heistä opiskeli haastatteluhetkellä. Tutkimukseen osallistuneet eivät usko, että he voivat suorittaa tutkinnon suomen kielellä, koska suomen kielen oppiminen on pitkä prosessi. Englannin kieli mahdollistaakin heille (korkeakoulu)tutkinnon saavuttamisen. Opiskelu englannin kielellä ei kuitenkaan ole mahdollista kaikilla koulutusaloilla, joten osa tutkittavista hakeutuu ensin toisen asteen opintoihin suomen kielellä, ja vasta sen jälkeen englanninkielisiin korkeakouluopintoihin.
Suomen kielen rooli korostui vahvasti työelämässä. Vaikkakaan tutkittavat eivät vielä olleet työelämässä, he uskovat suomen kielen osaamattomuuden olevan suurin este töiden saannissa. Tutkittavat eivät nähneet englannin kielelle enää tarvetta Suomessa sen jälkeen kun suomen kielen taito on saavutettu ja opinnot englannin kielellä on saatu päätökseen. Englannin kieli on kuitenkin tutkittaville korvaamaton kotoutumisen
alkuvaiheessa, kun suomen kielen taitoa ei vielä ole saavutettu. Tällöin englannin kieli mahdollistaa itsenäisyyden tulkeista ja aktiivisen osallistumisen yhteiskuntaan.
Koulutuksen ja työllistymisen lisäksi perheenyhdistäminen sekä sosiaaliset kontaktit näyttäytyivät kotoutumisen päätavoitteina. Kielitaidon saavuttaminen ja kulttuurinen kompetenssi sen sijaan voidaan tulkita toissijaisiksi tavoitteiksi.
Koska tutkittavien tulevaisuuden suunnitelmat ovat avoinna, heidän on vaikea asettaa englannin ja suomen kieltä tärkeysjärjestykseen. Molempien kielten yhtäaikainen hallinta koetaan vaikeaksi. Englannin kieli on nopeampi tai ainoa mahdollisuus koulutuksen saavuttamiseen. Englanninkielinen tutkinto on kuitenkin Suomen työmarkkinoilla hyödytön ilman suomen kielen taitoa, mutta välttämätön globaaleilla työmarkkinoilla.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Finnish professionals with limited English proficiency : a study of language attitudes and language use
Bergroth, Ulla-Maija (2007) -
21st century migration and work : a case study on international migrant integration in the Finnish labor market
Stewart, John (2020)This paper provides a deeper understanding of the integration process of international migrants in the Finnish labor market and its future labor market implications. A historical overview of immigration to Finland and the ... -
After Integration Training : Variation in profiles and investment in Finnish as a second language
Seppälä, Tanja (Estonian Association for Applied Linguistics, 2024)This study examines adult migrants’ situation in Finland one year after completing Integration Training, a year-long full-time labour market training. Narrative inquiry, influenced by the core story approach, is applied ... -
A narrative inquiry of Sudanese Muslim women’s perceptions of their integration into the Finnish society in Jyvaskyla City
Assaf, Ahkam (2019)This study examines five Muslim, Sudanese women's experiences of integration in Jyvaskyla city, Finland. It is an attempt to understand the study participants’ lived experiences of integration from a micro perspective. The ...