dc.contributor.author | Karvonen, Antti | |
dc.date.accessioned | 2011-03-29T12:26:57Z | |
dc.date.available | 2011-03-29T12:26:57Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1155044 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26712 | |
dc.description.abstract | Pro gradu –tutkielmassa tutkitaan opettajiksi opiskelevien käsityksiä hyvästä
opettajuudesta ja opetuksesta sekä opettajan tarvitsemista ajattelun taidoista.
Lisäksi selvitetään, miten koulutus heidän mielestään vastaa tulevan ammatin
haasteisiin.
Omaan ammattiin liittyvät käsitykset, uskomukset ja ihanteet ohjaavat
merkittävästi opettajan toimintaa. Opiskelijoiden ennakkokäsitykset tulisi konstruktivismin
pääperiaatteiden mukaan huomioida koulutuksen alkuvaiheista
lähtien.
Tutkimuskysymyksiä tarkastellaan sekä yleisellä tasolla että matematiikan
opetukseen suhteutettuna. Tutkimusaineisto on kerätty käyttämällä eläytymismenetelmää
(N = 69), parihaastattelua (N = 5) sekä avointa internetkyselyä (N
= 17).
Tuloksista käy ilmi, että hyvä opettaja kykenee asettumaan lasten asemaan
ja ymmärtämään lasten tapoja käsitellä opittavaa ilmiötä. Opettajalta
edellytetään myös riittäviä pedagogisia ja aineenhallinnallisia resursseja, jotta
hän kykenee kiinnittämään huomionsa oppimisen kannalta olennaisiin seikkoihin.
Opettajalta vaaditaan työssään monia ajattelun taitoja. Kriittinen ajattelu
on eräs tärkeimmistä opettajan työvälineistä jatkuvan kehityksen ja oman työn
arvioinnin takaamiseksi.
Koulutuksen tärkeimpiä tavoitteita on auttaa opiskelijoita löytämään oma
opettajaidentiteettinsä. Opettajiksi ei opita, niiksi kasvetaan. | |
dc.format.extent | 86 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Opettajuus | |
dc.subject.other | Opetus | |
dc.subject.other | Kriittinen ajattelu | |
dc.subject.other | Koulutus | |
dc.title | Opettajiksi opiskelevien käsitykset hyvästä opettajuudesta ja opetuksesta, ajattelun taidoista sekä koulutuksen antamista valmiuksista tulevaan työhön | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-2011032910571 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | ajattelu | |
dc.subject.yso | koulutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |