Suosittelujärjestelmät verkkokaupan asiakkuudenhallinnassa: personoinnin näkökulma
Tekijät
Päivämäärä
2011Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.
Hartikainen, Sasu
Huttu, Niko
Suosittelujärjestelmät verkkokaupan asiakkuudenhallinnassa: personoinnin
näkökulma.
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 62 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Salo, Markus
Kaupankäynnin siirtyessä internetiin, verkkokauppaan, liiketoiminnalla
on vastassa uusia haasteita. Tämän uuden sähköisen markkinapaikan yhtenä
keskeisenä ongelmana on asiakkaiden kohteleminen yksilöllisesti, ja pitkäkestoisten
asiakassuhteiden rakentaminen. Kuluttajaverkkokaupassa myyjän ja
asiakkaan välillä tapahtuva kaupankäyntitilanne on nimittäin ainutlaatuinen
perinteiseen kaupantekoon nähden, sillä asiakkaana on aina elävä ihminen,
mutta myyjänä on kuitenkin vain kylmää tekniikkaa. Tämä ongelma koskettaa
nykypäivän sähköistä asiakkuudenhallintaa, eCRM:ää, ja ongelmaa tarkasteleva
tutkimuskirjallisuus ehdottaa yhdeksi lähestymistavaksi tuotteiden ja palvelujen
personointia. Personoinnin erääksi toteuttamismenetelmäksi on tutkimuskirjallisuudella
tarjota erilaisten suosittelujärjestelmien käyttämistä verkkokaupan
asiakkuudenhallinnassa.
Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla,
mitä on personointi sähköisessä asiakkuudenhallinnassa ja miten se toteutuu
erilaisten suosittelujärjestelmien toiminnassa. Perusteellisen asiakkuudenhallintaa,
personointia ja suosittelujärjestelmiä käsittelevän taustatyön avulla on tämän
työn tavoitteena arvioida erilaisia tutkimuskirjallisuudessa esiteltyjä suosittelujärjestelmiä
ja vastata kysymykseen, mitä seikkoja hyvän suosittelujärjestelmän
tulisi ottaa huomioon personoinnin ja asiakkuudenhallinnan kannalta?
Kysymykseen vastaaminen toteutetaan tarkastelemalla suosittelujärjestelmien
toimintaperiaatteita kirjallisuudesta löytyneen personointiprosessin kuvaamiseen
kehitettyjen prosessimallien valossa.
Keskeisenä tuloksena tällä työllä on todeta, että monipuoliseen asiakasvuorovaikutukseen
pyrkivä ja tätä kautta kattavaa ja tarkkaa asiakasprofiilia
muodostava suosittelujärjestelmä on samalla myös hyvää personointia toteuttava,
eli asiakasta yksilöllisesti kohteleva ja asiakkaasta uusia asioita oppiva,
suosittelujärjestelmä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tekoälyn hyödyntäminen asiakkuudenhallinnassa
Lohi, Valtteri (2018)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan tekoälyn hyödyntämistä asiakkuudenhallinnassa. Vaikka tekoäly onkin jo hyvin vanha käsite, ovat sen tekniikat kehittyneet valtavasti viime vuosina. Tekoälyä tullaan hyödyntämään ... -
Palvelun personointi osana verkkokaupan käyttäjäkokemusta
Kauppinen, Miia (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia palvelun personointia osana sähköistä palvelukokemusta verkkokauppaympäristössä. Tutkimuksessa tutkittiin myös sähköisen palvelun laadun vaikutusta asiakkaan tyytyväisyyteen ... -
Enhancing news recommendation using a personalized content manager
Okojie, Charles (2018)The surge in the amount of information available on the internet and the number of users utilizing such information poses new challenges for information systems. This rapid growth in information is palpable in the news ... -
Customer personalization driven content management system
Bazanov, Ilia (2017)Customer information can be used to tailor products, services and consumption experiences to fit the specific needs and tastes of customers. Website personalization allows changing radically the attitude of a website for ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.