dc.contributor.author | Hartikainen Sasu, Huttu Niko | |
dc.date.accessioned | 2011-03-21T11:32:41Z | |
dc.date.available | 2011-03-21T11:32:41Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26685 | |
dc.description.abstract | Hartikainen, Sasu
Huttu, Niko
Suosittelujärjestelmät verkkokaupan asiakkuudenhallinnassa: personoinnin
näkökulma.
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 62 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Salo, Markus
Kaupankäynnin siirtyessä internetiin, verkkokauppaan, liiketoiminnalla
on vastassa uusia haasteita. Tämän uuden sähköisen markkinapaikan yhtenä
keskeisenä ongelmana on asiakkaiden kohteleminen yksilöllisesti, ja pitkäkestoisten
asiakassuhteiden rakentaminen. Kuluttajaverkkokaupassa myyjän ja
asiakkaan välillä tapahtuva kaupankäyntitilanne on nimittäin ainutlaatuinen
perinteiseen kaupantekoon nähden, sillä asiakkaana on aina elävä ihminen,
mutta myyjänä on kuitenkin vain kylmää tekniikkaa. Tämä ongelma koskettaa
nykypäivän sähköistä asiakkuudenhallintaa, eCRM:ää, ja ongelmaa tarkasteleva
tutkimuskirjallisuus ehdottaa yhdeksi lähestymistavaksi tuotteiden ja palvelujen
personointia. Personoinnin erääksi toteuttamismenetelmäksi on tutkimuskirjallisuudella
tarjota erilaisten suosittelujärjestelmien käyttämistä verkkokaupan
asiakkuudenhallinnassa.
Tämän tutkimuksen tehtävänä on selvittää kirjallisuuskatsauksen avulla,
mitä on personointi sähköisessä asiakkuudenhallinnassa ja miten se toteutuu
erilaisten suosittelujärjestelmien toiminnassa. Perusteellisen asiakkuudenhallintaa,
personointia ja suosittelujärjestelmiä käsittelevän taustatyön avulla on tämän
työn tavoitteena arvioida erilaisia tutkimuskirjallisuudessa esiteltyjä suosittelujärjestelmiä
ja vastata kysymykseen, mitä seikkoja hyvän suosittelujärjestelmän
tulisi ottaa huomioon personoinnin ja asiakkuudenhallinnan kannalta?
Kysymykseen vastaaminen toteutetaan tarkastelemalla suosittelujärjestelmien
toimintaperiaatteita kirjallisuudesta löytyneen personointiprosessin kuvaamiseen
kehitettyjen prosessimallien valossa.
Keskeisenä tuloksena tällä työllä on todeta, että monipuoliseen asiakasvuorovaikutukseen
pyrkivä ja tätä kautta kattavaa ja tarkkaa asiakasprofiilia
muodostava suosittelujärjestelmä on samalla myös hyvää personointia toteuttava,
eli asiakasta yksilöllisesti kohteleva ja asiakkaasta uusia asioita oppiva,
suosittelujärjestelmä. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.subject.other | asiakkuudenhallinta | en |
dc.subject.other | personointi | en |
dc.subject.other | suosittelujärjestelmät | en |
dc.title | Suosittelujärjestelmät verkkokaupan asiakkuudenhallinnassa: personoinnin näkökulma | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201103211901 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. | en |
dc.rights.accessrights | Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella. | fi |