University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Mikromaksujen soveltuminen digitaalisten tuotteiden markkinoille

Icon
294.6 Kb

Authors
Sassali, Pertti
Date
2011
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons.
You can request a copy of this thesis here

 
Sassali, Pertti Joonas Mikromaksujen soveltuminen digitaalisten tuotteiden markkinoille Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 33 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Digitaalisten tuotteiden markkinat kasvavat jatkuvasti, ja markkinoilla on tarve uudenlaisille ansainta- ja hinnoittelumalleille. Näistä yksi perustuu mikromaksuille, jotka tarkoittavat elektronisesti suoritettavia maksuja, joiden arvo on vähäinen vaihdellen senttien murto-osista muutamiin euroihin. Mikromaksujärjestelmien suurin haaste on suuret transaktiokustannukset, jotka ilmenevät korkeina muun muassa luottokorttipohjaisissa maksujärjestelmissä. Muita haasteita ovat muun muassa järjestelmän verkostovaikutukset, käyttämisen yksinkertaisuus ja käyttäjien yksityisyys. Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella mikromaksamisen soveltuvuutta digitaalisten tuotteiden markkinoille. Erityistarkastelussa ovat sisältöpohjaiset, digitaaliset sanomalehdet, joiden liiketoiminta, ja koko sanomalehtitalous, on ollut vaikeuksissa digitalisoitumisen ja online-mainostulojen laskemisen myötä. Erityisesti pienten ja keskisuurten sanomalehtien on vaikea pitää yllä riittävää tulovirtaa useimpien Internet-asiakkaiden lukiessa artikkeleita ilmaiseksi. Digitaalisten tuotteiden markkinoilla kilpailu perustuu tuotteiden hintojen sijaan asiakkaiden maksuhalukkuuteen, johon vaikuttamiseen sisällön tuottajien ja myyjien on keskityttävä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kirjallisuuskatsausta, jossa on tarkasteltu ja vertailtu pääasiassa akateemista aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä aihetta käsitteleviä Internet-lähteitä. Tutkielmassa todetaan keskeisimpänä tuloksena, että transaktiokustannukset ovat ongelma erityisesti pienille digitaalisten tuotteiden myyjille, mutta niitä on ainakin tulevaisuudessa mahdollista pienentää keskittymällä mikromaksujärjestelmien infrastruktuurin hiomiseen ja välittäjän tehtävien siirtämiseen myyjälle ja asiakkaalle. Mikromaksujärjestelmien käytettävyyttä ja näkymättömyyttä voidaan kehittää esimerkiksi integroimalla järjestelmät mobiililaitteisiin ja sosiaaliseen mediaan. Sosiaalisten verkostojen suosittelumekanismit ja mikroansaitseminen auttavat sanomalehtiä muuttamaan liiketoimintaansa sisältöperusteisen maksamisen suuntaan yhdessä paikallisen fokuksen ja toimivan mikromaksujärjestelmän avulla. ...
Keywords
digitaaliset tuotteet maksujärjestelmät mikromaksut liiketoimintamallit sähköiset julkaisut
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201103041853

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Virtuaaliyhteisöjen kuluttajamarkkinat : tulevaisuuden haasteita digitaalisten tuotteiden ja palvelujen myynnissä 

    Rahja, Jani (2001)
  • UML Artefacts for a Blockchain-enabled Platform for Fairtrade 

    Sharma, Ravishankar; Kshetri, Nir; Wingreen, Steve; Shaikh, Aijaz A. (International Consortium for Electronic Business, 2021)
    Fairtrade-certified products have successfully entered the mainstream distribution channels mostly in developed countries, and these products are now sold in famous supermarket chains. Nonetheless, the packaging and labeling ...
  • Digitaalisten palveluiden suunnittelu diginatiiveille 

    Huntington, Tiia (2022)
    1900-luvun loppupuolella alkanut digitaalinen mullistus on luonut diginatiivien sukupolven, joka on kasvanut modernin teknologian parissa. Teknologian käyttö on ollut heille tuttua jo nuoruuden kehitysvaiheessa, mikä ...
  • Vastuullisuusarvojen tukeminen digitaalisten palvelujen avulla vähittäiskaupassa 

    Hannuksela, Emma-Stiina (2022)
    Pro gradu -tutkielmassa tutkitaan, miten vähittäiskaupan digitaalisissa palveluissa voidaan yhteisluoda vastuullisuusarvoja kuluttajan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietoa vähittäiskaupan digitaalisten ...
  • Online reading as an individual and social practice 

    Kiili, Carita (University of Jyväskylä, 2012)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre