Kansalaisille suunnattujen sähköisten palveluiden edellyttämä osaaminen terveysalalla
Kivelä, Marjaana
Kansalaisille suunnattujen sähköisten palveluiden edellyttämä osaaminen ter-veysalalla
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 48s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma
Ohjaaja: Makkonen, Pekka
Sähköisten palveluiden määrä terveysalalla kasvaa jatkuvasti. Asiakkaille on tarjolla sekä tietoa välittäviä tietopalveluita että vuorovaikutteisia asiointipalve-luita. Sähköisiä palveluita halutaan kehittää tukemaan asiakkaiden omatoimi-suutta, tuomaan kustannussäästöjä sekä vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä osaamisvaatimuksia erityisesti asiakkaille suunnatut sähköiset palvelut luovat terveysalan ammatti-laisille. Lisäksi pohditaan, miten ja millaisilla toimenpiteillä näihin haasteisiin tulisi vastata. Tutkielma luo myös katsauksen Suomen terveydenhuoltoalan sähköisten palveluiden kehittämisen tilanteeseen ja palveluiden ominaispiirtei-siin. Tutkielma on toteutettu perehtymällä aiempiin aihetta käsitelleisiin tutki-muksiin ja artikkeleihin sekä selvitysraportteihin. Niiden pohjalta on koottu keskeisiä kansalaisille suunnattujen sähköisten terveyspalveluiden käytön ja kehittämisen aiheuttamia osaamisvaatimuksia, jotka kohdistuvat terveysalan henkilöstöön. Tärkeimmiksi osaamisvaatimuksiksi nousivat 1) tietosuojan ja – turvan osaaminen, 2) tieto- ja viestintätekniikan perustaidot, 3) verkkoviestintä- ja vuorovaikutustaidot, 4) kehittämisvalmius ja –osaaminen sekä palveluosaa-minen, 5) tiedonhallinta ja –hakutaidot sekä tiedon arvioinnin ja kirjaamisen osaaminen, 6) ohjausosaaminen ja 7) myönteinen asenne sähköisten palvelui-den ja tietotekniikan käyttöön. Tuloksena voidaan myös todeta, että terveysalan koulutus ei täysin vastaa uusiin osaamisvaatimuksiin ja sitä tulisikin kehittää. Tärkeää on myös organisaatioissa tapahtuva pitkäjänteisempi osaamisen kehit-täminen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sähköisten palveluiden analysointi Suomen kunnissa ja seutukunnissa : tapaustutkimus
Hämäläinen, Henri (2006) -
Sähköinen asiointi terveydenhoidossa organisaatiokulttuurin näkökulmasta
Rouhe, Oke (2023)Tutkielmassa selvitetään kirjallisuuskatsauksen ja tapaustutkimuksen avulla mitä on sähköinen asiointi ja miten sitä sovelletaan terveydenhoidossa. Lisäksi selvitetään miten sähköisen asioinnin kehittäminen terveydenhoidossa ... -
Sähköisen asioinnin yleistymisen esteet Kansaneläkelaitoksen palveluissa
Rasmus, Anna-Mari (2011) -
Fostering the Adoption of Smart E-Government Services in Germany
Watkowski, Laura; Drechsler, Andreas; Hönigsberg, Sarah (Association for Information Systems, 2023)Governments worldwide recognize a need to provide services online to their citizens. Increasingly, these services have become sophisticated through the application of advanced technologies. Nevertheless, the adoption of ... -
Korkeakoulujen verkkosivujen saavutettavuuskartoitus 2020
Puupponen, Hannu; Laamanen, Merja (2020)Euroopan Unionissa tuli 2016 voimaan Saavutettavuusdirektiivi (EU) 2016/2102. Saavutettavuusdirektiivin toteuttamiseksi Suomessa säädettiin Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019. Lain mukaan ”Digitaalisten ...