Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKivelä, Marjaana
dc.date.accessioned2011-02-17T08:56:30Z
dc.date.available2011-02-17T08:56:30Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26564
dc.description.abstractKivelä, Marjaana Kansalaisille suunnattujen sähköisten palveluiden edellyttämä osaaminen ter-veysalalla Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 48s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Makkonen, Pekka Sähköisten palveluiden määrä terveysalalla kasvaa jatkuvasti. Asiakkaille on tarjolla sekä tietoa välittäviä tietopalveluita että vuorovaikutteisia asiointipalve-luita. Sähköisiä palveluita halutaan kehittää tukemaan asiakkaiden omatoimi-suutta, tuomaan kustannussäästöjä sekä vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä osaamisvaatimuksia erityisesti asiakkaille suunnatut sähköiset palvelut luovat terveysalan ammatti-laisille. Lisäksi pohditaan, miten ja millaisilla toimenpiteillä näihin haasteisiin tulisi vastata. Tutkielma luo myös katsauksen Suomen terveydenhuoltoalan sähköisten palveluiden kehittämisen tilanteeseen ja palveluiden ominaispiirtei-siin. Tutkielma on toteutettu perehtymällä aiempiin aihetta käsitelleisiin tutki-muksiin ja artikkeleihin sekä selvitysraportteihin. Niiden pohjalta on koottu keskeisiä kansalaisille suunnattujen sähköisten terveyspalveluiden käytön ja kehittämisen aiheuttamia osaamisvaatimuksia, jotka kohdistuvat terveysalan henkilöstöön. Tärkeimmiksi osaamisvaatimuksiksi nousivat 1) tietosuojan ja – turvan osaaminen, 2) tieto- ja viestintätekniikan perustaidot, 3) verkkoviestintä- ja vuorovaikutustaidot, 4) kehittämisvalmius ja –osaaminen sekä palveluosaa-minen, 5) tiedonhallinta ja –hakutaidot sekä tiedon arvioinnin ja kirjaamisen osaaminen, 6) ohjausosaaminen ja 7) myönteinen asenne sähköisten palvelui-den ja tietotekniikan käyttöön. Tuloksena voidaan myös todeta, että terveysalan koulutus ei täysin vastaa uusiin osaamisvaatimuksiin ja sitä tulisikin kehittää. Tärkeää on myös organisaatioissa tapahtuva pitkäjänteisempi osaamisen kehit-täminen.en
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherterveydenhuoltoen
dc.subject.otherterveysalaen
dc.subject.otherosaaminenen
dc.subject.otherosaamisvaatimukseten
dc.subject.otherhenkilöstöen
dc.subject.othersähköinen asiointien
dc.subject.othersähköiset palveluten
dc.titleKansalaisille suunnattujen sähköisten palveluiden edellyttämä osaaminen terveysalalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201102171779
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot