Kansalaisille suunnattujen sähköisten palveluiden edellyttämä osaaminen terveysalalla
Kivelä, Marjaana
Kansalaisille suunnattujen sähköisten palveluiden edellyttämä osaaminen ter-veysalalla
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2011, 48s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma
Ohjaaja: Makkonen, Pekka
Sähköisten palveluiden määrä terveysalalla kasvaa jatkuvasti. Asiakkaille on tarjolla sekä tietoa välittäviä tietopalveluita että vuorovaikutteisia asiointipalve-luita. Sähköisiä palveluita halutaan kehittää tukemaan asiakkaiden omatoimi-suutta, tuomaan kustannussäästöjä sekä vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä osaamisvaatimuksia erityisesti asiakkaille suunnatut sähköiset palvelut luovat terveysalan ammatti-laisille. Lisäksi pohditaan, miten ja millaisilla toimenpiteillä näihin haasteisiin tulisi vastata. Tutkielma luo myös katsauksen Suomen terveydenhuoltoalan sähköisten palveluiden kehittämisen tilanteeseen ja palveluiden ominaispiirtei-siin. Tutkielma on toteutettu perehtymällä aiempiin aihetta käsitelleisiin tutki-muksiin ja artikkeleihin sekä selvitysraportteihin. Niiden pohjalta on koottu keskeisiä kansalaisille suunnattujen sähköisten terveyspalveluiden käytön ja kehittämisen aiheuttamia osaamisvaatimuksia, jotka kohdistuvat terveysalan henkilöstöön. Tärkeimmiksi osaamisvaatimuksiksi nousivat 1) tietosuojan ja – turvan osaaminen, 2) tieto- ja viestintätekniikan perustaidot, 3) verkkoviestintä- ja vuorovaikutustaidot, 4) kehittämisvalmius ja –osaaminen sekä palveluosaa-minen, 5) tiedonhallinta ja –hakutaidot sekä tiedon arvioinnin ja kirjaamisen osaaminen, 6) ohjausosaaminen ja 7) myönteinen asenne sähköisten palvelui-den ja tietotekniikan käyttöön. Tuloksena voidaan myös todeta, että terveysalan koulutus ei täysin vastaa uusiin osaamisvaatimuksiin ja sitä tulisikin kehittää. Tärkeää on myös organisaatioissa tapahtuva pitkäjänteisempi osaamisen kehit-täminen.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4186]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sähköisten palveluiden analysointi Suomen kunnissa ja seutukunnissa : tapaustutkimus
Hämäläinen, Henri (2006) -
Korkeakoulujen verkkosivujen saavutettavuuskartoitus 2020
Puupponen, Hannu; Laamanen, Merja (2020)Euroopan Unionissa tuli 2016 voimaan Saavutettavuusdirektiivi (EU) 2016/2102. Saavutettavuusdirektiivin toteuttamiseksi Suomessa säädettiin Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta 306/2019. Lain mukaan ”Digitaalisten ... -
Kustannus-hyötyanalyysin mallit julkishallinnon sähköisten palveluiden arvioimisessa : case Envibase
Rintamäki, Tiina (2015)Julkishallinto tarjoaa avointa dataa kansalaisten sekä muiden toimijoiden hyödynnettäväksi. Tietovarojen parempi hyödyntäminen ja uudet toimintamuodot ja – tavat tiedon hankinnassa ja käsittelyssä muovaavat julkishallinnonkin ... -
Sähköinen sosiaalityö : erään sosiaali- ja terveyspalvelukuntayhtymän sosiaalityön sähköisen asioinnin näkökulmia
Björk, Minna (2021)Digitalisaatio ja yhteiskunnan sähköistäminen on useiden toimintajärjestelmien yhteistoiminnan tulos. Sähköisiä palveluja on kehitetty jo kaksi vuosikymmentä erilaisten kansallisten ohjelmien ja hankkeiden avulla. Terveyden ... -
The role of age and life course stage in digital consumption
Kuoppamäki, Sanna (Jyväskylän yliopisto, 2018)Digital technologies are an inherent part of consumer environments today. This dissertation investigates older adults’ usage of digital technologies by focusing on the role of age and life course stage in digital ...