Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorViitasalo, Suvi
dc.date.accessioned2011-02-16T07:12:05Z
dc.date.available2011-02-16T07:12:05Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1148672
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26561
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena on etsiä apua nykypäivän koulukirjaston kokoelman hoitoon. Erityisesti kysymys, millaista kaunokirjallisuutta koulukirjastoon tulisi hankkia, jotta se vastaisi 2004 perusopetuksen opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin, oli keskeinen tutkimusta tehtäessä. Tutkimuksessa pyritään löytämään systemaattisen tekstianalyysin avulla perusopetuksen kirjallisuuden opetuksen ydin, jonka pohjalta pystyttäisiin luomaan koulukirjaston kaunokirjallisen materiaalin valintaperusteita. Analysoitavana aineistona on vuonna 2004 voimaan tullut perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Tutkimus rakentuu alun aineiston taustoja ja kehitystä kartoittavista luvuista sekä analyysiluvusta. Tutkimuksessa kartoitetaan koulukirjaston (luku 2), konstruktivistisen oppimiskäsityksen (luku 3) ja kirjallisuuden opetuksen (luku 4) kehitystä ja taustaa. Luvussa 5 analysoidaan vuoden 2004 voimaan tullutta perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Analyysissa käy selväksi, ettei mitään konkreettisia kirjalistoja ja lukemistoja pysty tämän päivän koulukirjaston kokoelman hoitamisen ja kirjallisuuden opetuksen tueksi laatimaan. Jo pelkästään opetussuunnitelman perusteiden konstruktivistinen oppimiskäsitys tekee sen mahdottomaksi. Myös opetussuunnitelman perusteiden suuntaa-antava luonne ja laajat määritelmät kirjallisuuden opetuksen sisällöstä ja luettavista teoksista romuttaa ajatuksen kaikissa Suomen yläkouluissa toimivasta kirjalistasta tai yleisesti pätevistä valintaperusteista. Koulukirjaston kokoelman hoitoon voi kuitenkin saada apua luvussa 5.3 esitetyistä valintaperusteista. Niiden pohjalta kaunokirjallisuuden laajasta kentästä saa mahdollisesti rajattua sellaisia teoksia, jotka palvelevat nykyisen opetussuunnitelman määrittelemää kirjallisuuden opetusta ja ennen kaikkea opetussuunnitelman käsitystä oppimisesta. Jos kirjaston hoitaja muistaa kartoittaa oppilaiden ja henkilökunnan tarpeita, kiinnostuksen kohteita sekä ottaa huomioon 2004POPS:n analyysissa määritellyt kirjallisuuden opetuksen kohteet ja välineet, ei hän suuresti erehdy kaunokirjallisuutta valitessaan. Kaiken kaikkiaan kirjallisuuden opetus perusopetuksessa on selvästi vaativaa ja monipuolista työtä. Koulukirjastosta, jos se on taidolla ja käyttäjiään kuunnellen rakennettu, on suuri apu ja tuki opetustyötä tehtäessä.
dc.format.extent62 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkirjallisuus
dc.subject.otheropetus
dc.subject.otherkoulukirjastot
dc.subject.otheropetussuunnitelmat
dc.subject.otherkonstruktivismi
dc.titleKoulukirjaston kirjallisuuden konstruktivistista opetusta tukevan materiaalin valintaperusteet peruskoulun yläluokilla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201102161777
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineLiteratureen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi304
dc.subject.ysokirjallisuus
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokoulukirjastot
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysokonstruktivismi
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright