Show simple item record

dc.contributor.authorTalikka, Aku
dc.date.accessioned2011-02-04T22:25:24Z
dc.date.available2011-02-04T22:25:24Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1148042
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/26525
dc.description.abstractOppilaiden vaikeudet fysiikassa voivat liittyä käsitteellisen ymmärtämisen lisäksi esimerkiksi tehtävän esitysmuotoon eli representaatioon: sisällöltään samanlaisiin kysymyksiin, jotka ilmaistaan eri representaatioilla, saatetaan vastata eri tavalla. Tutkielmassa pyrin selvittämään, millaista esitystapoihin liittyvää epäjohdonmukaisuutta oppilaiden ajattelussa on ja millaisia syitä tällaiseen erilaiseen vastaamiseen eri esitysmuodoilla mahdollisesti voi olla. Tutkin kymmenen lukiolaisen käsityksiä peruskinematiikasta, Newtonin laeista ja painovoimasta monivalintakokeella, joka on laadittu erityisesti representationaalisen koherenssin (esitystapojen ymmärtämisen johdonmukaisuuden) selvittämiseen. Perehdyin opiskelijoiden ajatteluun sekä testivastauksia tutkimalla että opiskelijoita haastattelemalla. Tarkastelin taustalla esiintyviä virhekäsityksiä kohtalaisesti mutta painotin representaatioiden hallinnan selvittämistä. Opiskelijoilla esiintyi yleisesti tunnettuja virhekäsityksiä liikkeestä ja voimista. Esimerkiksi osa oli ymmärtänyt väärin Newtonin kolmannen lain, osa erimassaisten kappaleiden putoamisen ja osa molemmat. Muitakin, erikoisempia harhaluuloja ilmaantui. Muutamat ymmärsivät asiat erittäin hyvin, mutta kaikilla kuitenkin oli joitakin ongelmia. Representaatioihin liittyviä seikkoja kävi toki myös ilmi, ei kuitenkaan niin paljon ja helposti kuin oli odotettu. Opiskelijat esimerkiksi lukivat sanallisia vaihtoehtoja huolimattomasti tai eivät osanneet tulkita graafisia kuvaajia. Käytetty monivalintatesti vaikuttaa melko luotettavalta, sillä kovin paljon ei ollut väärin perustein valittuja oikeita vaihtoehtoja tai oikein perustein valittuja vääriä vaihtoehtoja.
dc.format.extent30 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherrepresentaatio
dc.subject.otherpedagogiikka
dc.subject.otherkäsitteellinen oppiminen
dc.subject.otherlukio
dc.subject.othermekaniikka
dc.titleLukiolaisten taustakäsityksistä ja tehtävien esitystapojen hallinnasta mekaniikassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201102051747
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosFysiikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Physicsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFysiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysicsen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4021
dc.subject.ysorepresentaatio
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysomekaniikka
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record