Lukiolaisten taustakäsityksistä ja tehtävien esitystapojen hallinnasta mekaniikassa
Oppilaiden vaikeudet fysiikassa voivat liittyä käsitteellisen ymmärtämisen lisäksi esimerkiksi tehtävän esitysmuotoon eli representaatioon: sisällöltään samanlaisiin kysymyksiin, jotka ilmaistaan eri representaatioilla, saatetaan vastata eri tavalla. Tutkielmassa pyrin selvittämään, millaista esitystapoihin liittyvää epäjohdonmukaisuutta oppilaiden ajattelussa on ja millaisia syitä tällaiseen erilaiseen vastaamiseen eri esitysmuodoilla mahdollisesti voi olla.
Tutkin kymmenen lukiolaisen käsityksiä peruskinematiikasta, Newtonin laeista ja painovoimasta monivalintakokeella, joka on laadittu erityisesti representationaalisen koherenssin (esitystapojen ymmärtämisen johdonmukaisuuden) selvittämiseen. Perehdyin opiskelijoiden ajatteluun sekä testivastauksia tutkimalla että opiskelijoita haastattelemalla. Tarkastelin taustalla esiintyviä virhekäsityksiä kohtalaisesti mutta painotin representaatioiden hallinnan selvittämistä.
Opiskelijoilla esiintyi yleisesti tunnettuja virhekäsityksiä liikkeestä ja voimista. Esimerkiksi osa oli ymmärtänyt väärin Newtonin kolmannen lain, osa erimassaisten kappaleiden putoamisen ja osa molemmat. Muitakin, erikoisempia harhaluuloja ilmaantui. Muutamat ymmärsivät asiat erittäin hyvin, mutta kaikilla kuitenkin oli joitakin ongelmia. Representaatioihin liittyviä seikkoja kävi toki myös ilmi, ei kuitenkaan niin paljon ja helposti kuin oli odotettu.
Opiskelijat esimerkiksi lukivat sanallisia vaihtoehtoja huolimattomasti tai eivät osanneet tulkita graafisia kuvaajia. Käytetty monivalintatesti vaikuttaa melko luotettavalta, sillä kovin paljon ei ollut väärin perustein valittuja oikeita vaihtoehtoja tai oikein perustein valittuja vääriä vaihtoehtoja.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukiolaisten käsitykset pyörimisliikkeen mekaniikassa
Hytölä, Pauli (2016)Tutkimuksessa etsittiin yleisiä harhakäsityksiä, joita suomalaisilla lukio-opiskelijoilla on pyörimisliikkeen mekaniikasta. Oppilaiden käsitysten tutkimista varten laadittiin monivalintatesti. Suurimmassa osassa testin ... -
Representaatiot ja virhekäsitykset lukion mekaniikassa
Leppänen, Timo (2012)Fysiikan opiskelussa olennaisena osana ovat erilaiset tiedon esitysmuodot eli represen-taatiot. Aiemmissa tutkimuksissa on todettu, että representaatioiden osaaminen on edellytys fysiikan käsitteiden oikealle ymmärrykselle. ... -
Käsitteellinen ymmärtäminen ja fysiikan oppimiseen liittyvät odotukset lukion mekaniikassa
Utriainen, Oiva (University of Jyväskylä, 2018)Aikaisempi tutkimus (Utriainen 2004) ja myöhempi oppimistulosten tarkastelu paljastivat puutteita, jotka koskivat kappaleen liiketilan ja kappaleen vuorovaikutusten välisen yhteyden ymmärrystä. Voimakuvion laadinta ja ... -
Vuorovaikutuskaavion käytön vaikutus voimakäsitteen oppimiseen lukion mekaniikan opetusjaksoilla
Mäkynen, Asko (University of Jyväskylä, 2014) -
Oppilaiden ongelmanratkaisutavat kaksi eri representaatiota sisältävissä mekaniikan tehtävissä
Kilpeläinen, Jasmin (2019)Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ongelmanratkaisutapoja oppilaat käyttävät ratkaistessaan mekaniikkaan liittyviä monivalintatehtäviä, joiden vaihtoehdot sisältävät kaksi eri representaatiota. Lisäksi tutkittiin, miten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.