Leikin arviointivälineet PAGS, ToP ja TOES tarkasteltuna käsitteellisesti ICF-CY-luokituksen kautta
Leikin arviointivälineet PAGS, ToP ja TOES tarkasteltuna käsitteellisesti ICF-CY – luokituksen kautta. Mattila Liisa. Jyväskylän yliopisto. Liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta. Terveystieteiden laitos. 2009.42s. Asiantuntijalla on tärkeä olla riittävästi tietoa leikin arvioinnin tavoitteen kannalta oikean arviointivälineen valitsemiseksi. Lapsen osallistumista leikkiin voidaan arvioida luonnollisessa leikkitilanteessa, jolloin leikkijän, ympäristön ja leikin välinen dynaaminen vuorovaikutus voidaan huomioida. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin käsitteellisesti luonnollisen leikkitilanteen havainnoinnin välineitä Play assessment for group settings (PAGS), Test of Playfulness (ToP) ja Test of Environmental Supportiveness (TOES). Tarkoituksena oli kuvata arviointivälineitä sisällöllisesti selvittämällä, mille International Classification of Functioning, Disability and Health- Children and Youth (ICF-CY) luokituksen osa-alueille ja luokkiin ne kohdentuvat. Toisaalta ICF-CY luokituksen kautta tarkasteltiin, millaisia eroja ja yhteneväisyyksiä arviointivälineistä löytyy. Tavoitteena oli näin auttaa asiantuntijoita tilanteisiinsa sopivan arviointivälineen valinnassa. PAGS ja ToP kohdentuivat pääosin osa-alueelle osallistuminen ja lisäksi ruumiin/kehon toimintojen pääluokkaan mielentoiminnot. TOES kohdentui ympäristötekijöihin. PAGS:n ja ToP:n välillä tuli esille arviointivälineen valinnan kannalta merkityksellisiä eroja.
Conceptual Examination of Play Assessment Tools PAGS, ToP and TOES through ICF-CY Classification. Mattila Liisa. Jyväskylä Univercity. Sport and Health Sciences. Faculty of Health Sciences. 2009. 42p. It is important for a health professional to have knowledge to decide on proper assessment tool to reach the goal of play assessment procedure. Participation in play can be assessed in natural settings, where dynamic interaction between player, context and play itself can be taken in account. In this study three participation-level observational play assessment tools Play assessment for group settings (PAGS), Test of Playfulness (ToP) and Test of Environmental Supportiveness (TOES) were conceptually considered. The aim of this study was to describe them in terms of their content by considering to which of the parts and categories of The International Classification of Functioning, Disability and Health- Children and Youth version (ICF-CY they are directed to. On the other side, through the lens of ICF-CY it was examined what kind of similarities and differences can be found between these tools. The objective of this study was to help health professionals to choose an appropriate tool among participation –level play assessment tools. PAGS and ToP were directed primarily to Participation but also to Mental functions. TOES was directed to Environmental Factors. Between PAGS and ToP meaningful differences in terms of choosing an assessment tool were noted. Key terms: ICF-CY, play assessment, participation, PAGS,ToP,TOES
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Play assessment for group settings : validating a measurement tool for assessment of children's play performance in the day-care context
Lautamo, Tiina (Jyväskylän yliopisto, 2012) -
Part-time teachers’ concepts of assessment, assessment practices and experiences of participation at the open university
Talamo, Auli; Koskinen, Maarit; Lämsä, Tiina; Maunumäki, Minna (European Association of Distance Teaching Universities, 2022) -
Kohti vahvempaa sosiaalista osallisuutta : varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä leikin tukemisesta
Antila, Sari (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata varhaiskasvatuksen henkilöstön näkemyksiä lasten sosiaalisen osallisuuden vahvistamisesta leikkiä tukemalla sekä tarkastella millainen merkitys tiedon lisäämisellä sosiaalisesta ... -
Omaehtoisen leikin rajoittaminen päiväkodissa : varhaiskasvattajien näkemyksiä lasten ei-toivotuista leikeistä
Mikkonen, Anssi (2018)Päiväkodeissa on paljon leikkiä koskevia sääntöjä, mutta tutkimusta aiheesta on niukasti. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä leikkejä suomalaisissa päiväkodeissa kielletään, ja että mitkä leikit ovat varhaiskasvattajien ... -
Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : päiväkodin vapaan leikin tarkastelu
Hautaniemi, Katja; Virtanen, Minnamari (2014)Lapsen osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Huomion ulkopuolelle ovat kuitenkin jääneet erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän sosiaalinen osallisuutensa. Tästä syystä aihetta on tärkeää tutkia ja tarkentaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.