Kasvuyrittäjien tunnistaminen yrittäjä- ja yritystekijöiden profiloinnilla
Tämä tutkielma käsittelee kasvuyrittäjyyttä. Tutkielman tarkoituksena on kartoittaa kasvuyrittäjyyden keskeisiä käsitteitä ja pyrkiä muodostamaan käsitys kasvuyrittäjyyden teorioista. Luonteeltaan tutkielma on etsinnällinen ja teoriaa testaava. Tutkielman empiirisessä osiossa tarkastellaan kasvuyrittäjiä ja -yrityksiä kvantitatiivisten menetelmien avulla, kasvuyrittäjyyttä tarkastelevan 1505 yrittäjävastaajan näytteen osalta. Tutkimuksen tarkoituksena on löytää kasvuyrittäjille tyypillisiä ominaisuuksia vertaamalla näytteen kasvuyrittäjiä muihin yrittäjiin. Tutkielman tavoitteena on rakentaa kasvuyrittäjyyttä selittävä malli tutkimuksessa havaittujen kasvuyrittäjille tyypillisten ominaisuuksien mukaan. Onnistuessaan malli voi tehostaa potentiaalisten kasvuyrittäjien kartoittamista ja tunnistamista.
Tutkimuksessa tarkastellaan kasvuyrittäjiä näiden kasvuintentioihin perustuen. Kasvun mittaamista on tutkittu paljon ja saatujen tulosten valossa tarkastelu yrittäjän kasvuodotuksiin ja -halukkuuteen perustuen on todettu luotettavaksi kasvuyrittäjyyttä ennustavaksi menetelmäksi. Koska toteutunutta kasvua ei tutkimuksen luonteen takia ole mahdollista tarkastella, on kasvuintentioihin perustuva tutkimusote tässä tutkimuksessa perusteltu.
Tutkimuksen löydöksistä havaitaan, että kasvuyrittäjät ja muut yrittäjät eroavat toisistaan merkittävästi. Erotteluanalyysin avulla muodostetun kasvuyrittäjyyttä selittävän mallin mukaan kasvuyrittäjät ovat muita nuorempia, heillä on ylempi korkeakoulu- tutkinto ja heidän yritystoimintansa keskeisimpänä päämääränä on saavuttaa palkkatyötä enemmän tuloja ja varallisuutta. Kasvuyritysten hallitus toimii aktiivisesti, kasvu- yritykset ovat keskimäärin muita suurempia, muodoltaan osakeyhtiöitä ja niillä on ajantasainen liiketoimintasuunnitelma.
Saavutettujen tulosten huomataan olevan pääosin yhteneviä muissa kasvuyrittäjyyttä tarkastelevissa tutkimuksissa saavutettuihin tuloksiin. Tutkimuksen näytteen suuren koon vuoksi saatujen tuloksien voidaan olettaa antavan luotettavaa, lähes yleistettävää tietoa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29509]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kasvuhakuisen yrittäjän profiili
Heiskanen, Eero (2008) -
Reittejä pienen yrityksen kasvuun
Kovala, Risto (2010)Tässä tutkimuksessa kuvattiin tyypillisen nuoren yrityksen alkuvaiheen kehittymisprosessia yrityksen perustamisesta varhaisen vaiheen kasvuun. Kiinnostuksen kohteena oli ennen kaikkea selvittää, mitkä tekijät selittävät ... -
Kirjailija yrittäjänä
Ali-Sisto, Tiina (2014)Tutkielmani kohteena on kirjailijoiden ja muiden ammattikirjoittajien tulonmuodostus ja elä-mäntyyliyrittäjyys. Tarkoituksena on selvittää löytyykö kirjoittamisen ammattilaisen ja elämän-tyyliyrittäjän arjesta samankaltaisuuksia ... -
Yrittäjien suhtautuminen epäonnistumiseen : tekijät epäonnistumiseen suhtautumisen taustalla
Salonen, Piia (2011)Tässä tutkimuksessa selvitettiin yrittäjien suhtautumista epäonnistumista kohtaan ja suhtautumiseen vaikuttavia tekijöitä. Ensimmäinen tutkimukselle asetettu tavoite ja pääkysymys oli selvittää, mitkä tekijät määrittävät ... -
Yrittäjän persoonallisuus ja sen yhteys yrityksen kasvuun Big Five -teorian mukaan tarkasteltuna
Heikkinen, Eila (Jyväskylän yliopisto, 2007)This doctoral thesis seeks to deepen the understanding of the factors that contribute to a firm’s growth from the perspective of the entrepreneur’s personality. The empirical data for this study was gathered through survey ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.