Ammattikorkeakouluopiskelijoiden uupumus, imu ja kuormituksesta palautuminen
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin ammattikorkeakouluopiskelijoiden opiskelu-uupumusta, opiskeluintoa ja kuormituksesta palautumista. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvoinnista ja paneutua tuoreeseen tutkimusaiheeseen, josta toistaiseksi on olemassa vain vähän aiempaa tutkimustietoa. Tutkimus toteutettiin internet-kyselynä, johon vastasi 582 ensimmäisen ja kolmannen vuoden ammattikorkeakouluopiskelijaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opiskelu-uupumuksen ja -innon kokeminen oli varsin yleistä ammattikorkeakouluopiskelijoiden keskuudessa. Erityisesti naiset, opiskelun loppuvaihe sekä kokemus opintojen odotettua huonommasta etenemisestä kytkeytyivät runsaaseen uupumuksen
kokemiseen, kun taas opiskeluintoa eniten kokivat kulttuurialojen opiskelijat, opinnoissaan
alkuvaiheessa olevat opiskelijat sekä 30 vuotta täyttäneet opiskelijat. Lisäksi havaittiin, että opiskelu-uupumus ja opiskeluinto sekä niiden dimensiot olivat käänteisesti yhteydessä toisiinsa. Rentoutuminen ja vapaa-ajan kontrolli olivat eniten raportoidut kuormituksesta palautumisen mekanismit opiskelijoiden keskuudessa. Lisäksi tulokset paljastivat, että henkilösuuntautunutta tutkimusotetta soveltaen oli mahdollista löytää ryhmittelyanalyysin avulla neljä alaryhmää opiskelu-uupumuksen ja opiskeluinnon suhteen: uupumusriskissä, imussa, imussa ja uupumusriskissä olevat sekä laissez-faire -ryhmä. Havainto uupumuksen ja innon samanaikaisesta korkeasta tai matalasta tasosta kahdessa alaryhmässä oli merkittävä, ja osoitti lisätutkimuksen tarpeen opiskelu-uupumuksen ja innon suhteen.
Tulokset osoittavatkin, että opiskelijoiden hyvinvointiin tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota. Erityisesti tietoa palautumisen merkityksestä hyvinvoinnille tulee painottaa jo opiskeluaikana. Myös työhyvinvoinnin tutkimuksessa käytettyjen teorioiden entistä rohkeampi soveltaminen opiskelijoiden tutkimiseen tulevaisuudessa olisi mielekästä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Fyysisen aktiivisuuden yhteys korkeakouluopiskelijoiden opiskelu-uupumukseen
Minkkinen, Nea (2023)Tämän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli selvittää, onko fyysisellä aktiivisuudella yhteyttä korkeakouluopiskelijoiden opiskelu-uupumukseen. Lisäksi katsauksessa pyrittiin selvittämään, minkä suuntainen ... -
Luokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvan opiskelun vaikutus oppimismotivaatioon opiskelu-uupumuksen ja opiskeluinnon näkökulmasta
Nikula, Mika (2023)Tässä työssä tutkittiin vaikuttaako tavanomaisesti luokkahuoneessa (oppimisympäristö) tehtävien harjoitusten siirtäminen luokkahuoneen ulkopuolelle tehtäväksi opiskelijoiden motivaatioon. Tutkimuskysymyksinä oli seuraavat: 1. ... -
Valmistumisen tukeminen korkeakouluopinnoissa
Jääskelä, Päivikki; Nissilä, Pia; Fink, Bärbel (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
"Kuva kertoo enemmän kuin.." : osallistava visuaalinen tutkimus ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksista seikkailu- ja elämyspedagogisen oppimisen näkökulmasta
Ollila, Laura (2013)Tutkimukseni tarkoituksena oli tutkia liikunnanohjaajaopiskelijoiden (AMK) seikkailuko-kemuksia kahdella melontaretkellä. Tutkimuksen kohderyhmän muodosti päijäthämäläisen ammattikorkeakoulun liikuntamatkailun ja luontoliikunnan ... -
Turvallisuutta ja sopusointua vai jännitystä ja valtaa : tutkimus sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden yrittäjyys- ja muista arvoista
Joutsen-Onnela, Merja (Jyväskylän yliopisto, 2003)The dissertation, ‘Security and harmony or thrills and power’, explores the values of nurses and nursing students from the theoretical perspectives of Schwartz and Rokeach. The dissertation also examines the values students ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.