Musiikki pelimaailman luojana : postapokalyptisuus Fallout 2 -pelin musiikissa
Aiempi pelimusiikin tutkimus on keskittynyt erityisesti musiikin funktioihin peleissä ja pelimusiikin tekniseen kehitykseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin Interplayn vuonna 1998 julkaisemaan Fallout 2-peliin on musiikin avulla luotu postapokalyptinen maailma. Tutkimuksessa mielenkiinnon kohteena olivat siis pelimusiikin merkityssisällöt, joiden selvittämiseen käytettiin Kramerin hermeneuttisia ikkunoita. Tärkeimmiksi tutkimustuloksiksi osoittautuivat kolme määrittelemääni rakenteellista trooppia, joilla oli selkeä yhteys pelin maailmaan ja laajempaan kulttuuriseen kontekstiin. Saatujen tutkimustulosten myötä on mahdollista luoda entistä tarkempi kuva siitä, millä tavalla postapokalyptiikan teema soi musiikissa.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4957]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ahdistaa! : katsaus negatiivisia tunnereaktioita ilmaisevaan pelimusiikkiin VR-ympäristössä
Heikkilä, Enja (2022)Tutkielmassani tutustun pelimusiikin ilmaisemiin ja aiheuttamiin negatiivisiin tunnereaktioihin aikaisemman kirjallisuuden pohjalta. Tarkastelen videopelimusiikin ja pelaajan tunnereaktioiden välistä yhteyttä, jonka pohjalta ... -
Exploring music induced anxiety in virtual reality games : a literature review
Salmirinne, Santeri (2022)Pelimusiikin tutkimuksen kasvavalla kentällä, kuten musiikkitieteissä negatiivisten tunteiden tutkimusta on pitkään ylenkatsottu siitäkin huolimatta, että näillä negatiiviseksi miellettävillä tunteilla on suurikin rooli ... -
Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana
Krouvi, Taneli (2014)Tutkimuksessa analysoitiin musiikin toimintaa peliretoriikkana kolmessa videopelissä. Analyyseissa pyrittiin osoittamaan, kuinka musiikki luo merkityksiä samanaikaisesti suhteessa pelin ytimeen ja osana pelijärjestelmän ... -
Videopelilaitteiden teknologian aiheuttamat rajoitteet pelimusiikin kehityksessä
Matikainen, Tuomas (2014)Tutkielman tarkoituksena on tarkastella videopelilaitteiden teknologian aiheuttamia rajoituksia pelimusiikin kehityksessä. Ajallisesti tarkastelu käsittää ensimmäisestä sukupolvesta aina seiitsemänteen eli vuodet 1971- ... -
Pelimusiikin adaptiivisuus : systemaattinen kirjallisuuskartoitus
Haapanen, Ville (2018)Moderneissa peleissä hyödynnetään usein adaptiivista musiikkia ja keinoja sen toteuttamiseksi on myös lisääntyvässä määrin tutkittu. Tässä tutkielmassa on kartoitettu adaptiivisen pelimusiikin kirjallisuutta. Tutkielmassa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.