Musiikki pelimaailman luojana : postapokalyptisuus Fallout 2 -pelin musiikissa
Aiempi pelimusiikin tutkimus on keskittynyt erityisesti musiikin funktioihin peleissä ja pelimusiikin tekniseen kehitykseen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin Interplayn vuonna 1998 julkaisemaan Fallout 2-peliin on musiikin avulla luotu postapokalyptinen maailma. Tutkimuksessa mielenkiinnon kohteena olivat siis pelimusiikin merkityssisällöt, joiden selvittämiseen käytettiin Kramerin hermeneuttisia ikkunoita. Tärkeimmiksi tutkimustuloksiksi osoittautuivat kolme määrittelemääni rakenteellista trooppia, joilla oli selkeä yhteys pelin maailmaan ja laajempaan kulttuuriseen kontekstiin. Saatujen tutkimustulosten myötä on mahdollista luoda entistä tarkempi kuva siitä, millä tavalla postapokalyptiikan teema soi musiikissa.
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5431]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Stalinismi musiikissa : narodnost-käsite Neuvostoliiton musiikkipolitiikan diskursseissa 1930-luvulla
Parkkinen, Jari (2016)Tässä maisterintutkielmassa tarkasteltiin yhden sosialistisen realismin alakäsitteen, narodnostin, merkitystä ja asemaa Neuvostoliiton musiikkipolitiikassa 1930-luvulla. Narodnost-käsitteen merkitystä selvitettiin suhteessa ... -
Toiminnallisuus ja leikin potentiaali peruskoulun alkuopetuksen musiikissa
Siltanen, Johannes (2023)Tässä kirjallisuuskatsauksessa tarkastelen toiminnallisen oppimisen ja leikin merkitystä lapsen ja nuoren kehityksessä. Peilaan tutkimustietoa toiminnallisesta oppimisesta perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Keskityn ... -
Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana
Krouvi, Taneli (2014)Tutkimuksessa analysoitiin musiikin toimintaa peliretoriikkana kolmessa videopelissä. Analyyseissa pyrittiin osoittamaan, kuinka musiikki luo merkityksiä samanaikaisesti suhteessa pelin ytimeen ja osana pelijärjestelmän ...