Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKailio, Jarmo
dc.date.accessioned2010-11-06T08:29:38Z
dc.date.available2010-11-06T08:29:38Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1141795
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25559
dc.description.abstractTutkielmassa on vertailtu matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvaa ja pedagogista ajattelua toisiinsa. Tutkielman tarkoitus on kartoittaa kyseisten kahden opiskelijaryhmän suhtautumista matematiikan opetukseen sekä heidän opetusfilosofiaansa. Haastateltavina toimi viisi luokanopettajaopiskelijaa ja viisi matematiikan aineenopettajaopiskelijaa. Tutkielma on toteutettu laadullisen tutkimuksen keinoin. Tiedonhankintastrategiana on käytetty fenomenografista, puolistrukturoitua haastattelua. Tutkielmassa on muodostettu aiheeseen liittyvän teorian pohjalta opettajaopiskelijan matematiikkakuvaa ja sen muutostekijöitä kuvaava malli, jonka pohjalta opiskelijaryhmien matematiikkakuvaa on tutkittu. Tutkielman tulosten mukaan luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden käsitys matematiikan luonteesta poikkeaa toisistaan, mutta he perustelevat matematiikan opettamisen melko samalla tavalla. Heidän pedagogisessa ajattelussaan ei siis ollut suuria eroja. Tutkimustulokset selittyvät osaltaan sillä, että opiskelijoiden kouluhistoria on jotakuinkin samanlainen, vaikka yliopistossa annettava matematiikan opetus onkin hyvin erilaista näiden kahden opiskelijaryhmän välillä. Tutkielman tulosten perusteella olisi kuitenkin perusteltua ottaa matematiikkakuvan tarkastelu laajemmaksi osaksi luokanopettaja- ja matematiikan aineenopettajakoulutusta. Myös opiskelujen aikaista kanssakäymistä näiden ryhmien välillä tulisi lisätä.
dc.format.extent111 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.titleMatematiikan aineenopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvan sekä pedagogisen ajattelun vertailua
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201011063061
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysopedagoginen ajattelu
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright