dc.contributor.author | Kailio, Jarmo | |
dc.date.accessioned | 2010-11-06T08:29:38Z | |
dc.date.available | 2010-11-06T08:29:38Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1141795 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25559 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa on vertailtu matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden
matematiikkakuvaa ja pedagogista ajattelua toisiinsa.
Tutkielman tarkoitus on kartoittaa kyseisten kahden opiskelijaryhmän suhtautumista
matematiikan opetukseen sekä heidän opetusfilosofiaansa. Haastateltavina
toimi viisi luokanopettajaopiskelijaa ja viisi matematiikan aineenopettajaopiskelijaa.
Tutkielma on toteutettu laadullisen tutkimuksen keinoin. Tiedonhankintastrategiana
on käytetty fenomenografista, puolistrukturoitua haastattelua.
Tutkielmassa on muodostettu aiheeseen liittyvän teorian pohjalta opettajaopiskelijan
matematiikkakuvaa ja sen muutostekijöitä kuvaava malli, jonka pohjalta
opiskelijaryhmien matematiikkakuvaa on tutkittu. Tutkielman tulosten mukaan
luokanopettajaopiskelijoiden ja matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden
käsitys matematiikan luonteesta poikkeaa toisistaan, mutta he perustelevat matematiikan
opettamisen melko samalla tavalla. Heidän pedagogisessa ajattelussaan
ei siis ollut suuria eroja. Tutkimustulokset selittyvät osaltaan sillä, että opiskelijoiden
kouluhistoria on jotakuinkin samanlainen, vaikka yliopistossa annettava matematiikan
opetus onkin hyvin erilaista näiden kahden opiskelijaryhmän välillä.
Tutkielman tulosten perusteella olisi kuitenkin perusteltua ottaa matematiikkakuvan
tarkastelu laajemmaksi osaksi luokanopettaja- ja matematiikan aineenopettajakoulutusta.
Myös opiskelujen aikaista kanssakäymistä näiden ryhmien
välillä tulisi lisätä. | |
dc.format.extent | 111 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Matematiikan aineenopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajaopiskelijoiden matematiikkakuvan sekä pedagogisen ajattelun vertailua | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201011063061 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | pedagoginen ajattelu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |