dc.contributor.author | Luomala, Pirpa | |
dc.date.accessioned | 2010-10-20T15:45:34Z | |
dc.date.available | 2010-10-20T15:45:34Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1138447 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25505 | |
dc.description.abstract | Tämä Pro Gradu -työ tutkii millaista pragmaattista kieliainesta lukion oppikirjasarja English United sisältää. Tarkastelun kohteena ovat kirjasarjan kuusi pakollista kurssia ja analyysi keskittyy kuvaamaan kirjojen tehtävien ja metakielen pragmaattista sisältöä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitä pragmaattisia käsitteitä kirjan tehtävät ja metakieli käsittelevät ja mitkä käsitteet jäävät vähemmälle huomiolle. Analyysimetodina tutkimuksessa käytetään sisällönanalyysiä. Analyysissä arvioidaan myös millaista metakieltä kirjasarjassa käytetään pragmaattisen kieliaineksen käsittelyssä sekä sitä millaisien tehtävien avulla oppilaiden pragmaattista kompetenssia harjoitetaan.
Tutkimuksen teoriaosassa selvitetään pragmatiikan käsitteitä ja pragmatiikan roolia kieltenopetuksessa, erityisesti tehtävien ja metakielen tasolla. Teoriaosassa tarkastellaan myös aikaisempien tutkimusten tuloksia. Pragmaattisen kieliaineksen määrää ja laatua kielten oppikirjoissa on tutkittu melko laajalti ja tulokset ovat osoittaneet, että oppimateriaalit tarjoavat hyvin vähän mahdollisuuksia harjoittaa pragmaattista kielitaitoa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että English United kirjasarjan tehtävissä ja metakielessä nostetaan esille vain joitain pragmaattisen kielitaidon käsitteitä ja pragmaattisen kompetenssin harjoittamiseen ei ole erityisesti kiinnitetty huomiota kirjasarjan sisällössä. Metakielen avulla pragmaattisia käsitteitä selitetään vain harvoin ja metakieli on suurimmaksi osaksi epäsuoraa. Suurin osa pragmaattiseen kompetenssiin keskittyvistä tehtävistä suoritetaan pari- tai ryhmäkeskusteluina ei-natiivien puhujien kesken, joten harjoitusten autenttisuus ja toimivuus on kyseenalaista. Pragmaattisen kieliaineksen määrä on kirjasarjassa vähäinen, mutta sen laatu ja käsittelyn syvyys kompensoivat tätä puutetta jossain määrin. Niissä kohdin missä pragmaattinen kielitaito nousee esiin, aihetta käsitellään monipuolisesti; hyödyntäen sekä metakieltä että monentyyppisiä tehtäviä. Lopputuloksena voidaan kuitenkin todeta, että pragmaattisen kompetenssin kehittyminen kirjasarjan avulla on hyvin epätodennäköistä. | |
dc.format.extent | 90 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | English United (oppikirjasarja) | |
dc.title | Pragmatics exercises and pragmatic metalanguage in English United textbook series for Finnish upper secondary school | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201010203007 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | oppimateriaali | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | pragmatiikka | |
dc.subject.yso | sisällönanalyysi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |