Show simple item record

dc.contributor.authorLuomala, Pirpa
dc.date.accessioned2010-10-20T15:45:34Z
dc.date.available2010-10-20T15:45:34Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1138447
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25505
dc.description.abstractTämä Pro Gradu -työ tutkii millaista pragmaattista kieliainesta lukion oppikirjasarja English United sisältää. Tarkastelun kohteena ovat kirjasarjan kuusi pakollista kurssia ja analyysi keskittyy kuvaamaan kirjojen tehtävien ja metakielen pragmaattista sisältöä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää mitä pragmaattisia käsitteitä kirjan tehtävät ja metakieli käsittelevät ja mitkä käsitteet jäävät vähemmälle huomiolle. Analyysimetodina tutkimuksessa käytetään sisällönanalyysiä. Analyysissä arvioidaan myös millaista metakieltä kirjasarjassa käytetään pragmaattisen kieliaineksen käsittelyssä sekä sitä millaisien tehtävien avulla oppilaiden pragmaattista kompetenssia harjoitetaan. Tutkimuksen teoriaosassa selvitetään pragmatiikan käsitteitä ja pragmatiikan roolia kieltenopetuksessa, erityisesti tehtävien ja metakielen tasolla. Teoriaosassa tarkastellaan myös aikaisempien tutkimusten tuloksia. Pragmaattisen kieliaineksen määrää ja laatua kielten oppikirjoissa on tutkittu melko laajalti ja tulokset ovat osoittaneet, että oppimateriaalit tarjoavat hyvin vähän mahdollisuuksia harjoittaa pragmaattista kielitaitoa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että English United kirjasarjan tehtävissä ja metakielessä nostetaan esille vain joitain pragmaattisen kielitaidon käsitteitä ja pragmaattisen kompetenssin harjoittamiseen ei ole erityisesti kiinnitetty huomiota kirjasarjan sisällössä. Metakielen avulla pragmaattisia käsitteitä selitetään vain harvoin ja metakieli on suurimmaksi osaksi epäsuoraa. Suurin osa pragmaattiseen kompetenssiin keskittyvistä tehtävistä suoritetaan pari- tai ryhmäkeskusteluina ei-natiivien puhujien kesken, joten harjoitusten autenttisuus ja toimivuus on kyseenalaista. Pragmaattisen kieliaineksen määrä on kirjasarjassa vähäinen, mutta sen laatu ja käsittelyn syvyys kompensoivat tätä puutetta jossain määrin. Niissä kohdin missä pragmaattinen kielitaito nousee esiin, aihetta käsitellään monipuolisesti; hyödyntäen sekä metakieltä että monentyyppisiä tehtäviä. Lopputuloksena voidaan kuitenkin todeta, että pragmaattisen kompetenssin kehittyminen kirjasarjan avulla on hyvin epätodennäköistä.
dc.format.extent90 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherEnglish United (oppikirjasarja)
dc.titlePragmatics exercises and pragmatic metalanguage in English United textbook series for Finnish upper secondary school
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201010203007
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysopragmatiikka
dc.subject.ysosisällönanalyysi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright