dc.contributor.author | Korppi, Marika | |
dc.contributor.author | Latvala, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2010-09-30T16:05:28Z | |
dc.date.available | 2010-09-30T16:05:28Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1137637 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/25307 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli testata tutkijoiden kehittämän osallistavan vuorovaiku-tuksen mallin toimivuutta käytännössä ja sen mahdollisuuksia lasten osallisuuden edistäjänä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, miten lapset kokevat osallisuuden ja miten nämä kokemukset näyttäytyvät tutkijan havainnointien rinnalla. Tutkimus käsittelee osallisuutta erityisesti lapsen tunteena ja ryhmän tilana sekä aikuisen mahdollisuuksia osallisuuden tukemisessa.
Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja aineisto koostui haastattelu- ja havainnoin-tiaineistoista. Tutkimusaineisto hankittiin haastattelemalla ja havainnoimalla kym-mentä 5–7-vuotiasta lasta sekä havainnoimalla lapsiryhmän lastentarhanopettajaa. Aineisto on analysoitu teorialähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimus osoitti, että tutkijoiden laatima osallistava vuorovaikutuksen malli tukee lapsen osallisuuden toteutumista päiväkodin arjessa. Kehittämällä mallissa esiinty-vää arviointivaihetta toiminnallisemmaksi, voidaan jatkossa saavuttaa vieläkin lap-silähtöisempiä toimintahetkiä. Osallistava vuorovaikutuksen malli näyttäisi olevan käyttökelpoinen työkalu varhaiskasvatuksen ammattilaisille lasten osallisuuden tu-kemiseen. Osallisuuden kokemus syntyy vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Tut-kimuksen tulokset osoittivat, että lasten kokemukset osallisuutensa toteutumisesta vaihtelivat osallistavan vuorovaikutuksen mallin aikana. Tutkimuksen perusteella aikuisen toiminnalla havaittiin olevan merkitystä osallisuuden tukemisessa.
Pienen otoksen vuoksi tutkimuksen tulokset eivät ole yleistettävissä, mutta niistä voidaan saada kuitenkin viitteitä osallistavan lapsitoiminnan hyödyllisyydestä. Tällainen lasten näkökulmaan perehtynyt tutkimus antaa käytännöllistä ja tarpeellista tietoa sekä tukea varhaiskasvatuksen ammattilaisille työssään. | |
dc.format.extent | 107 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | lapset | |
dc.subject.other | osallisuus | |
dc.subject.other | vuorovaikutus | |
dc.subject.other | varhaiskasvatus | |
dc.subject.other | päiväkodit | |
dc.subject.other | toiminnalliset menetelmät | |
dc.title | Osallistava vuorovaikutuksen malli lasten osallisuuden mahdollistajana | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201009302820 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.subject.yso | osallistuminen | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | toiminnalliset menetelmät | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |