Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMäkinen, Maria
dc.date.accessioned2010-09-06T15:09:52Z
dc.date.available2010-09-06T15:09:52Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1135112
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24947
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ensimmäisen vuoden korkeakouluopiskelijoiden sisäisen ja ulkoisen motivaation sekä myönteisten ja kielteisten opiskeluun liittyvien tunteiden dynamiikkaa päivittäisellä tasolla. Tutkimus oli osa kokemusotantaa hyödyntävää pitkittäistutkimusta (”Yhteisöllinen oppiminen ja tiedollinen toimijuus yliopisto-opinnoissa” -projektia). Tutkittavat (N = 72) osallistuivat kahden viikon intensiiviseurantaan sekä täyttivät lomakkeet ennen ja jälkeen seurannan. Tulokset osoittivat, että etenkin sisäinen motivaatio ja myönteiset tunteet olivat pääsääntöisesti yhteydessä toisiinsa, mutta tulokset kielivät myös ulkoisen motivaation ja kielteisten tunteiden yhteydestä. Ristiviiveanalyysi osoitti, että muuttujien välillä oli ristikkäisiä yhteyksiä päivästä seuraavaan: myönteiset tunteet ennustivat sisäistä motivaatiota. Myös sisäinen motivaatio ennusti myönteisiä tunteita jossain määrin. Ulkoinen motivaatio taas ennusti kielteisiä tunteita. Klusterianalyysissa aineistosta nousi esiin kolme ryhmää: myönteiset ja sisäisesti motivoituneet opiskelijat (51 %), kielteiset ja ulkoisesti motivoituneet opiskelijat (17 %) sekä apaattiset opiskelijat (32 %). Ryhmät erosivat toisistaan elämäntyytyväisyyden suhteen. Tutkimus tuotti tärkeää uutta tietoa sisäisen ja ulkoisen motivaation sekä opiskeluun liittyvien myönteisten ja kielteisten tunteiden päivittäisestä dynamiikasta. Tutkimuksen lopussa pohditaan jatkotutkimuksen haasteita.
dc.format.extent41 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheritsemääräämisteoria
dc.subject.othersisäinen motivaatio
dc.subject.otherulkoinen motivaatio
dc.subject.otherkielteiset tunteet
dc.subject.othermyönteiset tunteet
dc.subject.othersubjektiivinen hyvinvointi
dc.subject.othersiirtymä korkeakouluun
dc.titleKorkeakouluopiskelijoiden opiskeluun liittyvien myönteisten ja kielteisten tunteiden sekä sisäisen ja ulkoisen motivaation päivittäinen dynamiikka
dc.typeBooken
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201009062533
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysoitsemääräämisteoria
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysotunteet
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot