dc.contributor.author | Linjama, Lauri | |
dc.date.accessioned | 2010-08-12T19:15:54Z | |
dc.date.available | 2010-08-12T19:15:54Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1134440 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24853 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia tekstiviestikielen piirteitä ja niiden yhteyksiä
luku- ja kirjoitustaitoon ja kielellisiin taitoihin 9-10-vuotiailla lapsilla.
Tutkimusaineisto on osa Iso-Britannialaisen Coventryn Yliopiston ja Jyväskylän
yliopiston yhteistyönä toteutettavaa kansainvälistä vertailevaa tutkimusta, jonka
tarkoituksena on tutkia lasten tekstiviestittelyn yhteyttä kirjoitetun kielen taitoihin.
Tutkimus suoritettiin keväällä 2009 kolmella koululla 3. ja 4. luokalla olevien lasten
keskuudessa. Tekstiviestien osalta aineistona oli oppilaiden (n = 64) kirjoittamia
tekstiviestejä kuvitteellisiin tilanteisiin (tekstiviestitehtävä luokassa) ja samassa
yhteydessä kirjoitettuja vastauksia toisten kirjoittamiin viesteihin. Lisäksi osalta
lapsista (n = 16) oli käytettävissä heidän tutkimusviikon aikana kirjaamiaan
autenttisia lähetettyjä tekstiviestejä. Tekstiviestitehtävien lisäksi osa lapsista (n = 33)
osallistui kirjoitetun kielen ja kielellisten taitojen testauksiin, jotka sisälsivät luku- ja
kirjoitustaidon mittoja (mekaaninen lukutaito, luetun ymmärtämisen ja
oikeinkirjoitus) sekä kielellisten taitojen mittoja (sanavarasto, nopea nimeäminen,
fonologinen tietoisuus ja muisti).
Tulosten mukaan tekstiviestikielen keskeisiä piirteitä ovat runsas
puhekielisten muotojen käyttö sekä sanojen lyhentäminen erilaisin keinoin.
Kielellisten taitojen ja tekstismien (kirjakielestä poikkeavia ilmaisuja tai symboleja)
käytön välillä havaittiin yhteyksiä, jotka viittaavat siihen, että runsaasti tekstismejä
käyttävät 9-10-vuotiaat ovat kielellisesti taitavia. Tytöt käyttävät hieman poikia
enemmän tekstismejä. | |
dc.format.extent | 44 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | tekstiviesti | |
dc.subject.other | luku- ja kirjoitustaito | |
dc.subject.other | kielelliset taidot | |
dc.subject.other | alakoulun oppilaat | |
dc.title | Tekstiviestikielen piirteet ja niiden yhteys luku- ja kirjoitustaitoon ja kielellisiin taitoihin : suomalainen 9-10-vuotias tekstiviestittäjänä | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201008122459 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | tekstiviestit | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | kirjoitustaito | |
dc.subject.yso | lapset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |