dc.contributor.author | Kärkkäinen, Leena | |
dc.date.accessioned | 2010-08-05T07:15:30Z | |
dc.date.available | 2010-08-05T07:15:30Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24754 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkielman tarkoituksena oli saada selville kuinka kuudesluokkalaisten
saksanopiskelijoiden vanhemmat auttavat lapsiaan saksan kotitehtävien teossa ja kokeisiin
lukemisessa. Tutkimuksessa pohdittiin, kenen aloitteesta lapsia autetaan, mitä mieltä lapset
ovat vanhempiensa avusta ja mistä syistä vanhemmat mahdollisesti eivät auta lapsiaan.
Vanhempien lastensa koulunkäyntiin osallistumisen positiiviset vaikutukset on jo todistettu
monessa tieteellisessä tutkimuksessa, mutta vanhempien osallistumista A-saksan lukijoiden
opiskeluun ei juuri ole tutkittu. Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään voisiko
vanhempien aktiivisuus/epäaktiivisuus vaikuttaa siihen, että saksaa opiskelevien koululaisten
määrä vähenee Suomen kouluissa jatkuvasti, sillä aiempaa tutkimusta aiheesta ei ole tehty.
Tutkimus toteutettiin kahdessa keskisuomalaisessa koulussa vuoden 2010 alussa. Aineisto
kerättiin kahden suomenkielisen kyselyn avulla, joista toinen oli suunniteltu oppilaille ja
toinen opettajille. Kyselyssä ei siis otettu huomioon vanhempien omaa näkemystä heidän
mahdollisesti antamastaan avusta. Kyselyt olivat noin neljäsivuisia ja koostuivat sekä
avoimista että monivalintakysymyksistä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vanhemmat auttoivat lapsiaan useimmiten sanojen
harjoittelussa. Lukiessaan kokeita varten tai tehdessään kotitehtäviä lapset eivät pyytäneet
apua aivan yhtä usein kuin vanhemmat sitä heille tarjosivat. Suurin osa vanhemmista auttoikin
lapsiaan hyvin aktiivisesti, mikä on varmasti osaltaan vaikuttanut siihen, että lapset vielä
opiskelevat saksaa eivätkä ole jättäneet saksanopintojaan kesken. Yleisimmät syyt sille, etteivät
vanhemmat auttaneet lapsiaan olivat vanhempien huonot saksantaidot tai se, että vanhemmat
olivat väsyneitä eikä heillä siksi ollut tarpeeksi energiaa lastensa auttamiseen.
Tutkimuksen tuloksista hyödytään monessakin asiassa. Vanhemmat näyttävät
tukevan lastensa saksanopiskelua paljon, mutta koska A-saksan opiskelijoiden määrä laskee
yhä, tulisi kyseistä ilmiötä tutkia myös muista näkökulmista. Myös sen, että vanhemmat
auttavat lapsiaan lähinnä vain sanojen opettelussa tulisi herättää opettajat antamaan
vanhemmille tuoreempia ja luovempia työvälineitä lasten auttamiseen. Lisäksi sen, että lapset
suurimmaksi osaksi arvostavat vanhempiensa apua, vaikkeivät sitä ääneen sanoisikaan, tulisi
saada vanhemmat ymmärtämään heidän antamansa avun tärkeys. | en |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | second language learning | en |
dc.subject.other | parents and homework | en |
dc.subject.other | parental involvement | en |
dc.title | How do parents help? : Parental involvement in children s learning of German as an A2-language | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201008052397 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |