How do parents help? : Parental involvement in children s learning of German as an A2-language
Tämän tutkielman tarkoituksena oli saada selville kuinka kuudesluokkalaisten
saksanopiskelijoiden vanhemmat auttavat lapsiaan saksan kotitehtävien teossa ja kokeisiin
lukemisessa. Tutkimuksessa pohdittiin, kenen aloitteesta lapsia autetaan, mitä mieltä lapset
ovat vanhempiensa avusta ja mistä syistä vanhemmat mahdollisesti eivät auta lapsiaan.
Vanhempien lastensa koulunkäyntiin osallistumisen positiiviset vaikutukset on jo todistettu
monessa tieteellisessä tutkimuksessa, mutta vanhempien osallistumista A-saksan lukijoiden
opiskeluun ei juuri ole tutkittu. Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään voisiko
vanhempien aktiivisuus/epäaktiivisuus vaikuttaa siihen, että saksaa opiskelevien koululaisten
määrä vähenee Suomen kouluissa jatkuvasti, sillä aiempaa tutkimusta aiheesta ei ole tehty.
Tutkimus toteutettiin kahdessa keskisuomalaisessa koulussa vuoden 2010 alussa. Aineisto
kerättiin kahden suomenkielisen kyselyn avulla, joista toinen oli suunniteltu oppilaille ja
toinen opettajille. Kyselyssä ei siis otettu huomioon vanhempien omaa näkemystä heidän
mahdollisesti antamastaan avusta. Kyselyt olivat noin neljäsivuisia ja koostuivat sekä
avoimista että monivalintakysymyksistä.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että vanhemmat auttoivat lapsiaan useimmiten sanojen
harjoittelussa. Lukiessaan kokeita varten tai tehdessään kotitehtäviä lapset eivät pyytäneet
apua aivan yhtä usein kuin vanhemmat sitä heille tarjosivat. Suurin osa vanhemmista auttoikin
lapsiaan hyvin aktiivisesti, mikä on varmasti osaltaan vaikuttanut siihen, että lapset vielä
opiskelevat saksaa eivätkä ole jättäneet saksanopintojaan kesken. Yleisimmät syyt sille, etteivät
vanhemmat auttaneet lapsiaan olivat vanhempien huonot saksantaidot tai se, että vanhemmat
olivat väsyneitä eikä heillä siksi ollut tarpeeksi energiaa lastensa auttamiseen.
Tutkimuksen tuloksista hyödytään monessakin asiassa. Vanhemmat näyttävät
tukevan lastensa saksanopiskelua paljon, mutta koska A-saksan opiskelijoiden määrä laskee
yhä, tulisi kyseistä ilmiötä tutkia myös muista näkökulmista. Myös sen, että vanhemmat
auttavat lapsiaan lähinnä vain sanojen opettelussa tulisi herättää opettajat antamaan
vanhemmille tuoreempia ja luovempia työvälineitä lasten auttamiseen. Lisäksi sen, että lapset
suurimmaksi osaksi arvostavat vanhempiensa apua, vaikkeivät sitä ääneen sanoisikaan, tulisi
saada vanhemmat ymmärtämään heidän antamansa avun tärkeys.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Parental Involvement in Math Homework : Links to Children’s Performance and Motivation
Silinskas, Gintautas; Kikas, Eve (Routledge, 2019)The present study examined the longitudinal associations between children’s perceptions of parental involvement in math homework (control and support) and their math performance and motivation (taskpersistent homework ... -
Maternal parenting styles, homework help, and children’s literacy development in language minority and Finnish-speaking families
Sikiö, Riitta; Siekkinen, Martti; Holopainen, Leena; Silinskas, Gintautas; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Nurmi, Jari-Erik (Springer; Instituto Superior de Psicologia Aplicada (ISPA), 2018)The aim of this study was to examine the role of mothers’ (language minority mothers, LM, n = 49, and Finnish-speaking mothers, MP, n = 368) parenting styles and maternal help with their children’s homework in the children’s ... -
Math homework : Parental help and children’s academic outcomes
Silinskas, Gintautas; Kikas, Eve (Academic Press, 2019)In the present study, we examined the longitudinal relations between child-perceived parental help with math homework (i.e., support and control), children's math skills, and mother-reported task persistent behavior in ... -
Parental involvement in education in rural Pakistan : children’s, parents’, and teachers’ perspectives
Ahmed, Qazi Waqas (Jyväskylän yliopisto, 2023)While a plethora of research has been conducted on parental involvement in children’s education in developed countries, corresponding research in the developing world is scarce. Parental involvement in education refers to ... -
Parental involvement and children ́s academic skills
Silinskas, Gintautas (University of Jyväskylä, 2012)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.