Show simple item record

dc.contributor.authorTarkki, Emma
dc.date.accessioned2010-08-05T07:07:32Z
dc.date.available2010-08-05T07:07:32Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/24752
dc.description.abstract Englanti on maailman kieli, joka kuuluu jokapäiväiseen suomalaiseen katukuvaan ja englannin eri variaatioita esiintyy ympäri maailmaa. Ihmiset muodostavat omat käsityksensä ja asenteensa näitä variaatioita kohtaan henkilökohtaisten kokemustensa ja maailmankuvansa kautta. Aiemmissa tämän tieteenalan tutkimuksissa on keskitytty pääasiassa asenteisiin, joita suomalaisilla on eri kielistä yleisesti. Aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet yksittäisten ihmisten välisiin mielipide-eroihin, eikä niinkään sukupuolten välisiin asenne-eroihin. Tässä tutkimuksessa selvitettiin sitä, millaisia erilaisia asenteita suomalaisilla lukion kolmasluokkalaisilla oppilailla on englannin kielen eri variaatioita kohtaan. Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään millaisia eroja poikien ja tyttöjen suhtautumisessa englannin kieleen on. Tutkimuksen aineisto kerättiin Lappeenrannan Lyseon lukiossa helmikuussa 2010. Kyselyyn osallistui 41 iältään 18-19-vuotiasta oppilasta. Tulokset osoittivat, että eroja poikien ja tyttöjen asenteissa englantia kohtaan todellakin on. Pojat näyttävät pitävän enemmän amerikanenglannista, kun taas tyttöjä miellyttää enemmän brittienglanti. Australian englantia kohtaan oppilaat suhtautuvat suhteellisen neutraalisti, koska heillä ei ollut suurempaa tietämystä tästä variaatiosta. Australian englantia ei useinkaan kuule Suomessa, eikä kouluissakaan juuri hyödynnetä tätä variaatiota. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa englannin kielen oppitunteja suunniteltaessa. Tunneilla voidaan tuoda enemmän esille australian variaatiota ja myös muita paljon puhuttuja englannin variaatioita, kuten Intian englanti, Irlannin englanti ja Etelä-Afrikan englanti. Näin voidaan laajentaa oppilaiden tietämystä englannin lukuisista eri variaatioista ja heille voidaan opettaa suvaitsevaisuutta näitä vähemmän puhuttuja variaatioita kohtaan  en
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherlanguage attitudesen
dc.subject.otherEnglish variationsen
dc.titleAttitudes towards English variations : Finnish high school students’ views on American English, British English and Australian English
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201008052395
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessen
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright