Learning styles meet classroom activities
Aistihavaintoihin perustuvia oppimistyylejä ja niiden roolia kielten opiskelussa on tutkittu vähän.
Kyseisen alueen tutkimus on keskittynyt todistamaan, että luokkahuoneessa on useita
oppimistyylejä teettämällä oppilailla itsearviointitestejä. Tutkimuksen kohteena ovat perinteisesti
olleet yliopisto-opiskelijat ja tutkimukset on toteutettu Yhdysvalloissa. Muilla koulutustasoilla
tutkimusta oppimistyyleistä ei ole juurikaan tehty.
Oppimistyyli on käsitteenä melko epäselvä ja se sekoitetaan usein kognitiivisiin tyyleihin ja
oppimisstrategioihin. Kaiken lisäksi oppimistyylit on jaettu alalajeihin, joista aistihavaintoihin
perustuvat tyylit ovat yksi osa. Nämä ovat myös tämän tutkimuksen kohde.
Tulevana opettajana etsin jatkuvasti uusia ja monipuolisia opettamistapoja, joilla voisin auttaa
oppilaitani oppimaan helpommin ja tehokkaammin. Tutkimukseni päätarkoitus oli selvittää
oppilaiden mielipiteitä englannin tehtävien ja heidän oppimistyyliensä yhteensopivuudesta sekä
tarkastella, mikä tukee heidän oppimistaan ja mikä taas estää sitä. Tutkimusta varten suunnittelin
kaksiosaisen kyselyn yhdeksäsluokkalaisille oppilaille. Kysely tehtiin syksyllä 2009.
Tulokset osoittivat, että useimmat oppilaat kaipaisivat huomattavasti lisää vaihtelua englannin
tunnin tehtäviin. Jokaisen oppimistyylin oppilaat kokivat, ettei heidän oppimistyylejään huomioida
tarpeeksi. Erityisesti taktuaaliset, käsillään oppivat, oppilaat antoivat ehdotuksia englannin tunnin
tehtävien monipuolistamiseksi. Yllättäen myös auditiiviset oppilaat, joiden oppimistyyli vastaa
paremmin perinteistä oppimiskäsitystä, esittivät paljon parannusehdotuksia. Lisäksi kävi ilmi, että
internetin, television ja radion käyttö englannin tunneilla on vähäistä, vaikka juuri ne
mahdollistaisivat helposti useamman oppimistyylin aktivoinnin. Vaikka tutkimuksen otos on pieni
(23 oppilasta), antaa se joitakin viitteitä luokkahuoneen todellisesta tilanteesta ja oppimistyylien
asemasta siellä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5296]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Perceptual contents : a study on the nature of the contents of perceptual experience
Oinas, Simo (2013)The aim of the thesis is to examine various views that have been advocated in contemporary discussions concerning the content of perceptual experiences. The nature of the contents posited in those views is the focus of ... -
The Role of Textured Material in Supporting Perceptual-Motor Functions
Orth, Dominic; Davids, Keith; Seifert, Ludovic; Liukkonen, Jarmo; Jaakkola, Timo; Ashford, Derek; Kerr, Graham (Public Library of Science, 2013)Simple deformation of the skin surface with textured materials can improve human perceptual-motor performance. The implications of these findings are inexpensive, adaptable and easily integrated clothing, equipment and ... -
An investigation into the role of exposure to speech sounds during sleep in auditory perceptual learning
Bell, Sari Anne (2015)Viimeaikainen tutkimus on osoittanut, että jonkin tasoinen oppiminen unen aikana on mahdollista sekä vastasyntyneillä että aikuisilla ihmisillä tietyissä sensorisissa modaliteeteissä. On kuitenkin epäselvää, voiko unen ... -
Physiological Measures Regress onto Acoustic and Perceptual Features of Soundscapes
Lindborg, PerMagnus (University of Jyväskylä, Department of Music, 2013)There is no exact model for the relationship between the autonomic nervous system (ANS) and evoked or perceived emotion. Music has long been a privileged field for exploration, while the contribution of soundscape research ...