University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Learning styles meet classroom activities

Thumbnail
View/Open
272.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Sauvola, Satu
Date
2010
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
 Aistihavaintoihin perustuvia oppimistyylejä ja niiden roolia kielten opiskelussa on tutkittu vähän. Kyseisen alueen tutkimus on keskittynyt todistamaan, että luokkahuoneessa on useita oppimistyylejä teettämällä oppilailla itsearviointitestejä. Tutkimuksen kohteena ovat perinteisesti olleet yliopisto-opiskelijat ja tutkimukset on toteutettu Yhdysvalloissa. Muilla koulutustasoilla tutkimusta oppimistyyleistä ei ole juurikaan tehty. Oppimistyyli on käsitteenä melko epäselvä ja se sekoitetaan usein kognitiivisiin tyyleihin ja oppimisstrategioihin. Kaiken lisäksi oppimistyylit on jaettu alalajeihin, joista aistihavaintoihin perustuvat tyylit ovat yksi osa. Nämä ovat myös tämän tutkimuksen kohde. Tulevana opettajana etsin jatkuvasti uusia ja monipuolisia opettamistapoja, joilla voisin auttaa oppilaitani oppimaan helpommin ja tehokkaammin. Tutkimukseni päätarkoitus oli selvittää oppilaiden mielipiteitä englannin tehtävien ja heidän oppimistyyliensä yhteensopivuudesta sekä tarkastella, mikä tukee heidän oppimistaan ja mikä taas estää sitä. Tutkimusta varten suunnittelin kaksiosaisen kyselyn yhdeksäsluokkalaisille oppilaille. Kysely tehtiin syksyllä 2009. Tulokset osoittivat, että useimmat oppilaat kaipaisivat huomattavasti lisää vaihtelua englannin tunnin tehtäviin. Jokaisen oppimistyylin oppilaat kokivat, ettei heidän oppimistyylejään huomioida tarpeeksi. Erityisesti taktuaaliset, käsillään oppivat, oppilaat antoivat ehdotuksia englannin tunnin tehtävien monipuolistamiseksi. Yllättäen myös auditiiviset oppilaat, joiden oppimistyyli vastaa paremmin perinteistä oppimiskäsitystä, esittivät paljon parannusehdotuksia. Lisäksi kävi ilmi, että internetin, television ja radion käyttö englannin tunneilla on vähäistä, vaikka juuri ne mahdollistaisivat helposti useamman oppimistyylin aktivoinnin. Vaikka tutkimuksen otos on pieni (23 oppilasta), antaa se joitakin viitteitä luokkahuoneen todellisesta tilanteesta ja oppimistyylien asemasta siellä.   ...
Keywords
perceptual learning style learning style
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006072009

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4407]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Perceptual contents : a study on the nature of the contents of perceptual experience 

    Oinas, Simo (2013)
    The aim of the thesis is to examine various views that have been advocated in contemporary discussions concerning the content of perceptual experiences. The nature of the contents posited in those views is the focus of ...
  • Once upon a time : perceptual learning styles in empowering EFL learners : a task-based teaching material package 

    Nygård, Kaisa (2012)
    Oppimistyyli on yksi oppimiseen vaikuttavista yksilöllisistä tekijöistä. Jokaisella oppijalla oma on oppimistyylinsä ja opettajalla oma opetustyylinsä. Usein nämä tyylit eivät kohtaa, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti ...
  • Structural and perceptual correlates of the musical peak experiences 

    Durza, Jozef (2011)
  • Can experts identify "open throat" technique as a perceptual phenomenon? 

    Mitchell, Helen F.; Kenny, Dianna T. (2006)
       Singing pedagogues have identified "open throat" as a widely used pedagogical tool in the singing studio and a critical technique to achieve good classical vocal quality. This study is the first to assess the perceptual ...
  • Physiological Measures Regress onto Acoustic and Perceptual Features of Soundscapes 

    Lindborg, PerMagnus (University of Jyväskylä, Department of Music, 2013)
    There is no exact model for the relationship between the autonomic nervous system (ANS) and evoked or perceived emotion. Music has long been a privileged field for exploration, while the contribution of soundscape research ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre