Auditory perceptual learning : evidence from electrophysiological recordings in rodents and humans
Abstract
Yllättävät muutokset äänimaailmassa viestittävät yleensä selviytymisen
kannalta tärkeistä vihjeistä, joten niiden nopea ja automaattinen havaitseminen
on tärkeää. Tietoinen harjoittelu mahdollistaa havainto-oppimisen ja oppimisen
seurauksena hermostoon muodostuu uusia muistijälkiä. Varhaisessa
kehityksessä herkkyyskauden aikana muistijälkien muodostuminen, ihmisellä
erityisesti puheäänille, on automaattista, eikä siihen vaadita tietoista
harjoittelua. Toisaalta perinteisesti on ajateltu, että herkkyyskauden jälkeen
vain aktiivinen harjoittelu johtaa uusien muistijälkien muodostumiseen.
Muutoksen havaitsemisen hermostollista perustaa voidaan tutkia mittaamalla
aivojen sähköisiä jännitevasteita. Ensimmäinen osatutkimus osoitti, että hiirten
kuuloaivokuorelta mitatut sähköiset jännitevasteet muutoksiin äänen
taajuudessa heijastivat lyhytkestoisen muistin toimintaa samoin kun aiemmin
on havaittu ihmisillä ja rotilla. Toisessa osakokeessa aikuisille rotille esitettiin
ihmisen puheääniä kolmen perättäisen päivän ajan 12 tuntia päivässä.
Jännitevastemittaukset rottien kuuloaivokuorelta osoittivat, että altistaminen
äänille paransi muutoksen havaitsemista puheäänten piirteissä ja sai aikaan
ääniin liittyviä uusia muistijälkiä. Kolmannessa osatutkimuksessa aikuisille
ihmisille esitettiin muutoksia vieraan kielen puheäänten piirteissä neljän
perättäisen päivän ajan, kaksi tuntia päivässä. Aivovastemittaukset päänahan
pinnalta aikuisilla ihmisillä osoittivat, että altistaminen uusille puheäänille johti
muistijälkien muodostumiseen samoin kuin havaittiin rotilla osatutkimuksessa
II. Kokonaisuudessaan osatutkimukset I ja II osoittivat, että automaattiset
aivovasteet hiirillä ja rotilla ilmentävät muistin toimintaa ja havainto-oppimista
kuulojärjestelmässä tehden näistä eläinmalleista hyödyllisiä kuuloon liittyvän
tiedonkäsittelyn tutkimuksessa. II ja III osatutkimus osoittivat, että myös
aikuisuudessa pelkkä passiivinen altistuminen äänille johtaa uusien
muistijälkien syntymiseen. Nämä tulokset vaativat havainto-oppimiseen
liittyvien teorioiden uudelleenarviointia.
Main Author
Format
Theses
Doctoral thesis
Published
2018
Series
Subjects
ISBN
978-951-39-7460-2
Publisher
University of Jyväskylä
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7460-2Use this for linking
ISSN
0075-4625
Language
English
Published in
Jyväskylä studies in education, psychology and social research