Koulutettavien kokemuksia lajitaidon opettamisesta Suomen lentopalloliiton I-tason koulutuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2010TIIVISTELMÄ
Jyväskylän yliopisto
Liikuntatieteiden laitos/liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta
Lönnqvist, J. 2010. Koulutettavien kokemuksia Suomen lentopalloliiton I-tason koulutuksen vaikuttavuudesta. Jyväskylän yliopisto. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 71 s., 14 liites.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Suomen lentopalloliiton järjestämän I-tason koulutukses-ta saatuja kokemuksia lajitaitojen opettamisesta. Tavoitteena oli lisäksi saada tietoa koulutettavi-en kokemuksista saadusta tiedosta liittyen lasten ja nuorten fyysisiin ominaisuuksiin. Tutkimuk-sessa tarkasteltiin myös koulutuksen vaikutusta koulutettavien käytännön valmennustoimintaan.
Tutkimus oli kvantitatiivinen survey-tyyppinen kyselytutkimus, jossa standardoitujen kysymys-ten yhteydessä oli tarkentavina kysymyksinä kvalitatiivista aineistoa tuottavia avoimia kysymyk-siä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Suomen lentopalloliiton I-tason koulutukseen syksyllä 2008 osallistuneet koulutettavat, joita oli kaikkiaan 80 henkilöä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella kaikilta koulutuksessa olleilta. Vastausprosentti oli 52,5%.
Tutkimus osoitti, että I-tason koulutuksen käyneillä oli myönteisiä kokemuksia koulutuksen vai-kutuksesta lajitaitojen opettamiseen. Koulutuksella oli myönteinen vaikutus myös koulutettavien kokemuksiin saadusta tiedosta liittyen lasten ja nuorten fyysisiin ominaisuuksiin. Koulutuksen vaikutus käytännön valmennukseen fyysisten ominaisuuksien kohdalla oli huono.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että koulutuksesta saatiin teoriatietoa lajitaitojen opettamisesta sekä motorisen taidon kuntotekijöistä. Tältä osin koulutusta voidaan pitää onnistuneena. Mutta motorisen taidon kuntotekijöiden siirtymistä käytännön valmennustoimintaan ei tapahtunut juuri ollenkaan ja tältä osin koulutus ei onnistunut. Jatkossa pitää I-tason koulutusta kehittää siihen suuntaan, että koulutuksesta saatu tieto-taito siirtyy paremmin käytännön valmennustoimintaan.
Avainsanat: I-tason koulutus, motorinen oppiminen ja opettaminen, motorisen taidon kuntoteki-jät, lentopallo
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29765]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Implisiittisen motorisen oppimisen vaikutus taidon kehittymiseen ja säilymiseen paineenalaisessa tilanteessa kokeneilla oppijoilla
Antonen, Sanni; Hellgren, Roy (2017)Antonen, S. & Hellgren, R. Implisiittisen motorisen oppimisen vaikutus taidon kehittymiseen ja säi-lymiseen paineenalaisessa tilanteessa kokeneilla oppijoilla. 2017. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, ... -
Motorisen oppimisen vaikeudet tulee tunnistaa varhain
Asunta, Piritta (Liikuntatieteellinen seura, 2019)Heikot motoriset taidot ovat yhteydessä oppimisen, toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden ongelmiin ja lapsen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Varhaisella tuella voidaan vaikuttaa myönteisesti lapsen ... -
Motorisen oppimisen vaikeuden tunnistaminen ja tukeminen kouluympäristössä
Asunta, Piritta (Jyväskylän yliopisto, 2018)Motor learning difficulties, such as the developmental coordination disorder (DCD), imply substantial difficulties in learning new motor skills. The purpose of this study was to develop an observation tool for teachers ... -
Tapaustutkimus kuudesluokkalaisten motorisen koordinaation kehittymisestä
Wetzell, Tom (2017)Tämän työn tarkoituksena oli tutkia peruskoulun ala-asteen oppilaiden motorisen koordinaation kehittymistä lyhyellä, neljän viikon ajanjaksolla. Tutkimusaineistoon pyydettiin mukaan helsinkiläisen ala-asteen kuudennen ... -
Varhaislapsuudessa koetun motorisen pätevyyden yhteydet alakouluiän motorisiin taitoihin
Meuronen, Joonas; Katila, Tuomas (2024)The purpose of this longitudinal study was to conduct associations between 5–7-year-olds perceived motor competence and 6–11-year-olds actual motor skills. In addition, gender differences in these associations were studied. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.