Verkkomusiikkipalvelut verkkopiratismin vähentäjänä : käyttäjien ja ei-käyttäjien suhtautuminen Spotify-verkkopalveluun
Musiikin verkkopiratismi on massiivinen ongelma, jota on pyritty vähentämään monin tavoin. Viimeisimpinä
keinoina ovat olleet musiikin uudet verkkomusiikkipalvelut, joista verkkopalvelu-Spotifyn on todettu vähentävän
verkkopiratismia. Koska ei ole olemassa aiempaa tutkimusta kuluttajien mielipiteistä laillisia verkkopalveluja
kohtaan, tutkimuksessa perehdyttiin siihen, kuinka Spotifyn käyttäjät ja ei-käyttäjät suhtautuvat palveluun ja
verkkopiratismiin.
Tutkimuksen aineistona olivat kahden Helsingin Sanomien Internet-sivuilla olleen Spotify-aiheisen artikkelin
synnyttämät verkkokeskustelut. Keskustelut sisälsivät yhteensä 145 viestiä, joista analysoitiin 107 viestiä.
Tutkimuksen toteuttamisessa hyödynnettiin laadullisen grounded theory -menetelmän koodaustekniikkaa, joka
mahdollisti aineiston kokonaisvaltaisen tutkimisen. Aineisto pilkottiin avoimen koodauksen avulla 257 käsitteeksi,
minkä jälkeen käsitteistä muodostettiin valikoivan koodauksen avulla kymmenen kategoriaa. Kategorioiden avulla
tutkimustulokset hahmottuivat kokonaisuudeksi, joka jakaantui Spotifyn musiikkivalikoimaan, käytettävyyteen ja
laillisuuden merkitykseen. Spotifyn käyttäjien ja ei-käyttäjien argumentit Spotifysta ja asenteet verkkopiratismia
kohtaan erosivat toisistaan huomattavasti. Spotifyn käyttäjät olivat tyytyväisiä palveluun; lisäksi he olivat
tekijänoikeusmyönteisiä. Ei-käyttäjillä oli vääriä käsityksiä palvelusta, ja he olivat tekijänoikeusvastaisia.
Tutkimus osoitti, että Spotifyn vahvuuksia ovat käyttäjien asiakastyytyväisyys, tuotekehittely ja
suoratoistotekniikka. Heikkouksia ovat niukka palvelusta tiedottaminen, liian vähäinen markkinointi ja
mahdottomuus kokeilla palvelua rekisteröitymättä käyttäjäksi. Spotify on hyvä kilpailija verkkopiratismille etenkin
siksi, että sitä voi käyttää maksutta mainosrahoitteisena ja palvelussa voi kuunnella musiikkia kokeiluluonteisesti.
Jatkotutkimus voisi keskittyä laittomasti lataavien kuluttajakäyttäytymisen syvempään analysoimiseen;
jatkotutkimusta hyödyntämällä Spotifylle voisi kehittää erilaisia asiakkuusvaihtoehtoja, jotta yhä useampi
laittomasti lataava siirtyisi käyttämään palvelua laittoman lataamisen sijaan.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Music piracy culture in the Internet
Carina, Iona (2011)The purpose of the research was to identify the motivations and opinions on copyright and online music piracy on the Internet through Peer-to-peer (P2P) Networks. The research was carried out as a Master's Thesis in the ... -
Consumer behavior in digital era : general aspects and findings of empirical studies on digital music with a retrospective discussion
Halttunen, Veikko (University of Jyväskylä, 2016) -
Streaming era digital media piracy : an integration of three theoretical perspectives
Riekkinen, Janne (University of Jyväskylä, 2018)Consumer digital piracy in media contexts is one of the most publicized adverse developments brought on by the Internet and digitization of data. Since the turn of the millennium, it has irrevocably changed the business ... -
Digitaalinen musiikki ja piratismi : musiikkimarkkinoiden kehittyminen Euroopassa
Pakkanen, Tuomas (2010)Globaalit musiikkimarkkinat ovat laskeneet 1990-luvulta lähtien ja ilmiölle on yritetty etsiä ratkaisua. Piratismin väitetään osaltaan johtaneen musiikin kokonaismyynnin laskuun. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.