Digitaalinen musiikki ja piratismi : musiikkimarkkinoiden kehittyminen Euroopassa
Globaalit musiikkimarkkinat ovat laskeneet 1990-luvulta lähtien ja ilmiölle on yritetty etsiä ratkaisua. Piratismin väitetään osaltaan johtaneen musiikin kokonaismyynnin laskuun. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa piratismin ja sähköisen kaupankäynnin vaikutuksia Euroopan musiikkimarkkinoiden kehitykseen. Internetin avulla musiikin kysyntä ja tarjonta ovat siirtyneet verkkokauppojen puolelle. Digitaaliset musiikkiformaatit mahdollistavat musiikin myymisen Internetin välityksellä. Haittana digitaalisille formaateille nähdään niiden vaivaton kopiointi ja levittäminen vähäisin kustannuksin. Piratismia vastaan on kehitetty tekijänoikeuksia suojaavia menetelmiä joiden tarkoitus on vähentää musiikin laitonta levittämistä. Tutkimukseen otettiin mukaan 20 Euroopan maata joiden musiikin kokonaismyyntiä tutkitaan. Tarkoitus oli selvittää onko piratismi vähentänyt musiikin kokonaismyyntiä ja miten musiikin verkkokauppa, digitaalinen myynti, on kehittynyt. Piratismia mallinnettiin ohjelmistopiratismin avulla musiikkipiratismista saatavan aineiston vähäisyyden vuoksi. Internetin vaikutus mallinnettiin Internetin leviämisen ja käyttäjämäärän aineiston avulla. Koottua paneeliaineistoa tarkasteltiin kiinteiden vaikutusten –regressiomallin avulla jolloin pystyttiin eristämään maakohtaiset vaikutukset (kiinteä vaikutus). Tulokset laskettiin sekä fyysiselle myynnille että digitaaliselle myynnille. Mallin tulokset osoittavat Internetin vaikutuksen olevan positiivinen digitaaliselle musiikin myynnille ja negatiivinen fyysiselle musiikin myynnille. Piratismilla todettiin olevan positiivinen vaikutus sekä fyysiseen että digitaaliseen myyntiin. Tuloksista voidaan päätellä, että Internet on vienyt kysyntää fyysiseltä musiikin myynniltä mutta luonut kysyntää digitaaliselle musiikin myynnille.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Consumer behavior in digital era : general aspects and findings of empirical studies on digital music with a retrospective discussion
Halttunen, Veikko (University of Jyväskylä, 2016) -
LCA and added value creation : case: StickyX and the usage of SustainX tool
Markkanen, Noora (2018)Elinkaariarviointia, josta käytetään myös lyhennettä LCA, voidaan käyttää monin eri tavoin liiketoiminnassa arvonluomisessa. Eräs tavoista on hyödyntää elinkaariarvioinnista saatua tietoa tuotteiden ympäristövaikutusten ... -
Applicability of B2B marketplaces in SME's global sourcing
Heiska, Selina (2003) -
Music piracy culture in the Internet
Carina, Iona (2011)The purpose of the research was to identify the motivations and opinions on copyright and online music piracy on the Internet through Peer-to-peer (P2P) Networks. The research was carried out as a Master's Thesis in the ... -
Tulosjulkaisun informaatiosisältö ja markkinoiden tehokkuus
Koivuluoma, Petri (2001)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.