dc.contributor.author | Fagerlund, Tarja | |
dc.date.accessioned | 2010-05-18T09:30:40Z | |
dc.date.available | 2010-05-18T09:30:40Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23536 | |
dc.description.abstract | Suullinen kielitaito on tärkeää nykypäivän kansainvälisessä maailmassa. Tämän kandidaatin
tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten abiturientit puhuvat englantia ja ruotsia koulun
ulkopuolella, ja kuinka he näkevät itsensä näiden kielten puhujina. Tutkielman viitekehys
muodostui hyvän suullisen kielitaidon määrittelystä kommunikatiivisen kompetenssin
käsitteen avulla, kieliminä-käsitteen kuvailusta sekä aiemmista tutkimuksista, joissa on
selvitty suomalaisten englannin ja ruotsin puhumista. Tutkimusaihe on ajankohtainen, koska
lukioihin on tulossa uusi suullisen kielitaidon kurssi syksyllä 2010.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasi 30 abiturienttia jyväskyläläisestä
lukiosta. Kyselylomakkeessa oli suljettuja ja avoimia kysymyksiä sekä väittämiä, joihin
abiturientit vastasivat Likertin asteikon mukaan. Vertailun mahdollistamiseksi englannin ja
ruotsin puhumista koskevat kysymykset olivat keskenään samanlaisia. Kyselyn tulokset
analysoitiin kvalitatiivisesti kuvailemalla vastauksia ja etsimällä niistä yhteisiä piirteitä, mutta
analyysi sisälsi myös kvantitatiivisen analyysin piirteitä, kuten prosenttiosuuksien laskentaa.
Pääpaino on englannin ja ruotsin vertailussa.
Abiturientit olivat puhuneet englantia useammin kuin ruotsia koulun ulkopuolella niin
kotimaassa, ulkomailla kuin internetissäkin. Helpointa sekä englannin että ruotsin
puhumisessa oli sanojen muistaminen ja vaikeinta oli englannissa ääntäminen ja ruotsissa
kielioppi. Abiturientit luottivat itseensä enemmän englannin kuin ruotsin puhujina. Pojat
luottivat itseensä selkeästi enemmän kuin tytöt. Tytöt myönsivät poikia useammin
jännittävänsä puhumista ja pitivät itseään poikia harvemmin yhtä hyvinä puhujina kuin
luokkakaverit. Vaikka abiturientit puhuvat englantia usein koulun ulkopuolella, kaipasivat he
useammin lisää mahdollisuuksia puhua sitä kuin ruotsia. Tytöt olivat poikia innokkaampia
saamaan lisää mahdollisuuksia puhua ruotsia. Sen sijaan pojat halusivat tyttöjä useammin
saavuttaa englannin kielessä syntyperäisen puhujan kaltaisen ääntämyksen.
Kokonaisuudessaan syntyperäisen puhujan kaltainen ääntämys oli tavoitellumpi englannissa
kuin ruotsissa. Kun abiturientit ryhmiteltiin kieliminän mukaan, englannin puhumisen osalta
suurin ryhmä oli selkeästi oppilaat, jotka pitivät kielen puhumisesta ja jotka myös luottivat
itseensä sen puhujina. Ruotsin kielessä suurimmat ryhmät olivat kielen puhumisesta pitävät ja
itseensä luottavat sekä opiskelijat, jotka eivät pitäneet puhumisesta, eivätkä luottaneet itseensä
puhujina. | en |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | language self | en |
dc.subject.other | self-concept | en |
dc.subject.other | oral skills | en |
dc.subject.other | Swedish | en |
dc.subject.other | English | en |
dc.title | Upper secondary school students as speakers of English and Swedish : Speaking outside the school and language self | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201005181853 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |