Upper secondary school students as speakers of English and Swedish : Speaking outside the school and language self
Suullinen kielitaito on tärkeää nykypäivän kansainvälisessä maailmassa. Tämän kandidaatin
tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten abiturientit puhuvat englantia ja ruotsia koulun
ulkopuolella, ja kuinka he näkevät itsensä näiden kielten puhujina. Tutkielman viitekehys
muodostui hyvän suullisen kielitaidon määrittelystä kommunikatiivisen kompetenssin
käsitteen avulla, kieliminä-käsitteen kuvailusta sekä aiemmista tutkimuksista, joissa on
selvitty suomalaisten englannin ja ruotsin puhumista. Tutkimusaihe on ajankohtainen, koska
lukioihin on tulossa uusi suullisen kielitaidon kurssi syksyllä 2010.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasi 30 abiturienttia jyväskyläläisestä
lukiosta. Kyselylomakkeessa oli suljettuja ja avoimia kysymyksiä sekä väittämiä, joihin
abiturientit vastasivat Likertin asteikon mukaan. Vertailun mahdollistamiseksi englannin ja
ruotsin puhumista koskevat kysymykset olivat keskenään samanlaisia. Kyselyn tulokset
analysoitiin kvalitatiivisesti kuvailemalla vastauksia ja etsimällä niistä yhteisiä piirteitä, mutta
analyysi sisälsi myös kvantitatiivisen analyysin piirteitä, kuten prosenttiosuuksien laskentaa.
Pääpaino on englannin ja ruotsin vertailussa.
Abiturientit olivat puhuneet englantia useammin kuin ruotsia koulun ulkopuolella niin
kotimaassa, ulkomailla kuin internetissäkin. Helpointa sekä englannin että ruotsin
puhumisessa oli sanojen muistaminen ja vaikeinta oli englannissa ääntäminen ja ruotsissa
kielioppi. Abiturientit luottivat itseensä enemmän englannin kuin ruotsin puhujina. Pojat
luottivat itseensä selkeästi enemmän kuin tytöt. Tytöt myönsivät poikia useammin
jännittävänsä puhumista ja pitivät itseään poikia harvemmin yhtä hyvinä puhujina kuin
luokkakaverit. Vaikka abiturientit puhuvat englantia usein koulun ulkopuolella, kaipasivat he
useammin lisää mahdollisuuksia puhua sitä kuin ruotsia. Tytöt olivat poikia innokkaampia
saamaan lisää mahdollisuuksia puhua ruotsia. Sen sijaan pojat halusivat tyttöjä useammin
saavuttaa englannin kielessä syntyperäisen puhujan kaltaisen ääntämyksen.
Kokonaisuudessaan syntyperäisen puhujan kaltainen ääntämys oli tavoitellumpi englannissa
kuin ruotsissa. Kun abiturientit ryhmiteltiin kieliminän mukaan, englannin puhumisen osalta
suurin ryhmä oli selkeästi oppilaat, jotka pitivät kielen puhumisesta ja jotka myös luottivat
itseensä sen puhujina. Ruotsin kielessä suurimmat ryhmät olivat kielen puhumisesta pitävät ja
itseensä luottavat sekä opiskelijat, jotka eivät pitäneet puhumisesta, eivätkä luottaneet itseensä
puhujina.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5322]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Learning and using English and Swedish beyond the classroom : activity systems of six upper secondary school students
Fagerlund, Tarja (2012)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli katsoa englannin ja ruotsin oppimista koulun ulkopuolella toiminnan teorian ja erityisesti Engeströmin (1987, 1999) toimintajärjestelmämallin näkökulmasta, josta aihetta ei ole ... -
Verification and Validation of the Musical Self-Concept Inquiry (MUSCI) to Measure ’Musical Self-Concept’ of German Students at Secondary Education Schools
Fiedler, Daniel (Department of Music, University of Jyväskylä & Finnish Centre for Interdisciplinary Music Research, 2016)Musical development can be very differently during adolescence and the mechanisms and reasons, which lead to these differences, are often objects of music educational research. To measure the aspects of musical development ... -
Two sides of the same coin : Nihonjinron and native-speakerism in a Japanese lower secondary school English language textbook
Shirahata, Mai (2018)More and more scholars have been advocating the intercultural approach to language education, which is based on plurilingualism, pluriculturalism, and interculturalism. However, in the Japanese school context there are ... -
“I Have More Courage Now” : Students’ Perceptions of Content Learning and the Development of Their English Self-Concept during the Pre-DP Year
Roiha, Anssi; Salonen, Elise; Salminen, Jenna; Kivimäki, Riia; Laakkonen, Eero (MDPI, 2024)This study investigates students’ (n = 30) experiences of the pre-Diploma Programme (pre-DP) year in Finland. We examined how the students perceived the impact of English-medium teaching on their content learning, how their ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ...