University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Upper secondary school students as speakers of English and Swedish : Speaking outside the school and language self

Thumbnail
View/Open
185.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Fagerlund, Tarja
Date
2010
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
 Suullinen kielitaito on tärkeää nykypäivän kansainvälisessä maailmassa. Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten abiturientit puhuvat englantia ja ruotsia koulun ulkopuolella, ja kuinka he näkevät itsensä näiden kielten puhujina. Tutkielman viitekehys muodostui hyvän suullisen kielitaidon määrittelystä kommunikatiivisen kompetenssin käsitteen avulla, kieliminä-käsitteen kuvailusta sekä aiemmista tutkimuksista, joissa on selvitty suomalaisten englannin ja ruotsin puhumista. Tutkimusaihe on ajankohtainen, koska lukioihin on tulossa uusi suullisen kielitaidon kurssi syksyllä 2010. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasi 30 abiturienttia jyväskyläläisestä lukiosta. Kyselylomakkeessa oli suljettuja ja avoimia kysymyksiä sekä väittämiä, joihin abiturientit vastasivat Likertin asteikon mukaan. Vertailun mahdollistamiseksi englannin ja ruotsin puhumista koskevat kysymykset olivat keskenään samanlaisia. Kyselyn tulokset analysoitiin kvalitatiivisesti kuvailemalla vastauksia ja etsimällä niistä yhteisiä piirteitä, mutta analyysi sisälsi myös kvantitatiivisen analyysin piirteitä, kuten prosenttiosuuksien laskentaa. Pääpaino on englannin ja ruotsin vertailussa. Abiturientit olivat puhuneet englantia useammin kuin ruotsia koulun ulkopuolella niin kotimaassa, ulkomailla kuin internetissäkin. Helpointa sekä englannin että ruotsin puhumisessa oli sanojen muistaminen ja vaikeinta oli englannissa ääntäminen ja ruotsissa kielioppi. Abiturientit luottivat itseensä enemmän englannin kuin ruotsin puhujina. Pojat luottivat itseensä selkeästi enemmän kuin tytöt. Tytöt myönsivät poikia useammin jännittävänsä puhumista ja pitivät itseään poikia harvemmin yhtä hyvinä puhujina kuin luokkakaverit. Vaikka abiturientit puhuvat englantia usein koulun ulkopuolella, kaipasivat he useammin lisää mahdollisuuksia puhua sitä kuin ruotsia. Tytöt olivat poikia innokkaampia saamaan lisää mahdollisuuksia puhua ruotsia. Sen sijaan pojat halusivat tyttöjä useammin saavuttaa englannin kielessä syntyperäisen puhujan kaltaisen ääntämyksen. Kokonaisuudessaan syntyperäisen puhujan kaltainen ääntämys oli tavoitellumpi englannissa kuin ruotsissa. Kun abiturientit ryhmiteltiin kieliminän mukaan, englannin puhumisen osalta suurin ryhmä oli selkeästi oppilaat, jotka pitivät kielen puhumisesta ja jotka myös luottivat itseensä sen puhujina. Ruotsin kielessä suurimmat ryhmät olivat kielen puhumisesta pitävät ja itseensä luottavat sekä opiskelijat, jotka eivät pitäneet puhumisesta, eivätkä luottaneet itseensä puhujina.      ...
Keywords
language self self-concept oral skills Swedish English
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201005181853

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4192]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Learning and using English and Swedish beyond the classroom : activity systems of six upper secondary school students 

    Fagerlund, Tarja (2012)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli katsoa englannin ja ruotsin oppimista koulun ulkopuolella toiminnan teorian ja erityisesti Engeströmin (1987, 1999) toimintajärjestelmämallin näkökulmasta, josta aihetta ei ole ...
  • Verification and Validation of the Musical Self-Concept Inquiry (MUSCI) to Measure ’Musical Self-Concept’ of German Students at Secondary Education Schools 

    Fiedler, Daniel (Department of Music, University of Jyväskylä & Finnish Centre for Interdisciplinary Music Research, 2016)
    Musical development can be very differently during adolescence and the mechanisms and reasons, which lead to these differences, are often objects of music educational research. To measure the aspects of musical development ...
  • Two sides of the same coin : Nihonjinron and native-speakerism in a Japanese lower secondary school English language textbook 

    Shirahata, Mai (2018)
    More and more scholars have been advocating the intercultural approach to language education, which is based on plurilingualism, pluriculturalism, and interculturalism. However, in the Japanese school context there are ...
  • Communication apprehension in the EFL classroom : a study of Finnish and Finnish-Swedish upper secondary school students and teachers 

    Lahtinen, Lauri (2013)
    Tämä tutkimus käsitteli suomalaisten ja suomenruotsalaisten englannin kielen viestintäarkuutta kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta näkökulmasta. Tarkoitus oli ensiksi selvittää, miten paljon eng. viestintäarkuutta ...
  • English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions 

    Korhonen, Kaisa (2014)
    Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre