dc.description.abstract | HUMANISTINEN TIEDEKUNTA
KIELTEN LAITOS
Hanna Pasanen
USING MUSIC IN EFL TEACHING AT LOWER SECONDARY EDUCATION: TEACHERS’ EXPERIENCES AND OPINIONS
Pro Gradu -tutkielma
Englannin kieli
Huhtikuu 2010 80 sivua + 3 liitettä
Musiikki on tärkeä osa murrosikäisen nuoren elämää. Se mahdollistaa erilaisten tunteiden läpikäymisen turvallisesti omien suosikkilaulujen kautta ja erilaiset harraste- ja faniryhmät antavat yhteenkuuluvuuden tunnetta ja ovat nuorille tärkeitä harrastuksia. Musiikkia voidaan myös käyttää englannin opetuksessa – musiikin eri sarat ovat lähes pohjaton lähde autenttiselle, ajankohtaiselle ja nuoria koskettavalle opetusmateriaalille. Kuitenkin sitä, missä määrin englannin opettajat Suomessa mu-siikkia tunneillaan käyttävät, on tutkittu vähän. Aiheesta on olemassa yksi aikaisempi tutkimus, ja sekin koskee opettajaopiskelijoita.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten musiikkia käyte-tään englannintunneilla, mitä sen avulla opetetaan ja miten yleistä musiikin käyttö on. Lisäksi tutkittiin millä perustein opettajat valitsevat käytettävän musiikin ja mistä he sen saavat, sekä mitkä musiikkigenret ovat suosituimpia. Edelleen selvitettiin, minkälaisia mielipiteitä opettajilla on musiikin käytöstä, erityisesti koskien oppilai-den reagointia musiikin käyttöön, musiikin avulla aikaansaatuja oppimistuloksia sekä musiikin käytettävyyttä ja monipuolisuutta lisämateriaalina.
Tutkielman tutkimusaineisto kerättiin elektronisella kyselylomakkeella, johon vastattiin Jyväskylän yliopiston Korppi-järjestelmässä. Vastauspyyntö lähetet-tiin sähköpostitse 350 Länsi-Suomen läänissä opettavalle opettajalle ja vastauksia saatiin 118. Aineiston analyysissä käytettiin kvantitatiivisia perusmenetelmiä, ja tulokset esitettiin deskriptiivisesti frekvensseinä ja prosentteina. Vapaaehtoiset, avoimet lisäkysymykset analysoitiin kvalitatiivisesti. Reliabiliteetti selvitettiin Cronbachin alphoilla.
Tutkimuksessa saatiin selville, että musiikkia käytettiin eri kielitaidon osa-alueiden harjoitteluun useimmiten pari kertaa lukukaudessa per erilainen musiik-kia hyödyntävä opetusmetodi. Luetun ja kuunnellun ymmärtämistä harjoiteltiin eni-ten aukkotehtävien avulla, ääntämistä laulamisen avulla, sanastoa etsimällä tiettyyn teemaan liittyvää sanastoa, kielioppia opeteltiin etsimällä sanoista esimerkkejä, kes-kustelua harjoiteltiin levyraadin avulla, kohdealueen kulttuurista opittiin musiikillis-ten näytteiden avulla ja kirjoittamista harjoiteltiin kääntämällä laulun sanoja joko suomeksi tai englanniksi. Lisäksi musiikkia käytettiin usein taustamusiikkina, tauko-musiikkina tai johdantona uuteen aiheeseen. Musiikkia valittaessa tärkeimmät kritee-rit olivat saatavuus, käyttötarkoitus ja sanat. Eniten käytettiin oppikirjasarjojen musiikkia. Suosituimmat musiikkigenret olivat pop ja rock. Opettajien mielipiteistä selvisi, että heidän mielestään oppilaat suhtautuivat musiikin käyttöön positiivisesti ja oppimistulokset olivat hyviä, mutteivät poikkea merkittävästi normaalin opetuksen aikaansaamista oppimistuloksista. Opettajien mielestä musiikin käyttö oli sinänsä helppoa, mutta teetti ylimääräistä työtä. He totesivat musiikin olevan monipuolinen lisämateriaali, mutta heillä oli joskus vaikeuksia keksiä sille erilaisia käyttötapoja. | |