Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHuovila, Riitta
dc.contributor.authorRautio, Riitta
dc.date.accessioned2010-04-29T04:34:24Z
dc.date.available2010-04-29T04:34:24Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1128619
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23305
dc.description.abstractHuovila, Riitta & Rautio, Riitta. 2007. Nelikenttä käsityönopetuksen käytännön työvälineenä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen syventävien opintojen tutkielma. 104 s. Opetussuunnitelmauudistus vuonna 2004 muutti käsityönopetuksen tavoitteenasettelua, minkä vuoksi muotoilimme opetustyöhömme vuonna 2005 nelikenttämallin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita ja käsityönopetuksen tavoitteita jäsentäväksi työvälineeksi. Nelikentässä ryhmittelemme käsityön tavoitteet neljään lohkoon: 1) perustaitojen ja niihin liittyvien tietojen tavoitteet 2) suunnittelun tavoitteet 3) työskentelytaidolliset tavoitteet sekä 4) yleiset kasvatukselliset tavoitteet. Olemme käyttäneet nelikenttää sekä peruskoulun käsityönopetuksessa että luokanopettajakoulutuksessa etenkin opetusharjoitteluohjauksen työvälineenä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka nelikenttä jäsentää opettajaharjoittelijoiden ajattelussa käsityön opetussuunnitelmaa ja käsityön teoreettista ajattelua sekä käsityönopetuksen suunnittelua ja toteutusta. Koehenkilöjoukkomme koostui tekstiilityönopetusta lukuvuonna 2005–06 harjoitelleista luokanopettajaopiskelijoista, ja tutkimuksemme aineistona olivat opettajaharjoittelijoiden harjoitteluraportit sekä heille nelikentän käytöstä tekemämme kyselyn vastaukset. Tutkimusmenetelmämme aiheistomme raporttiosuuden kohdalla oli sisällönanalyysi. Luokittelimme opiskelijoiden käsityöhön liittyvät maininnat tutkimusongelmaamme pohjautuviin pääluokkiin, ja ryhmittelimme ne pääluokkien sisällä nelikentän lohkojen mukaisiin ryhmiin. Aineistomme kyselyosuus oli suppea, ja se käsiteltiin ryhmittelemällä. Tämän tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että nelikenttä ei jäsennä käsityön teoreettista ajattelua. Tämän osoittivat opiskelijoiden raporttipohdinnat ja tekemämme kyselyn vastaukset. Sen sijaan nelikenttä toimi erinomaisesti käsityön käytännön työvälineenä. Se jäsensi sekä opiskelijoiden tavoitteenasettelua että käsityönopetuksen suunnittelua ja toteutusta. Sen osoittivat sekä harjoitteluraportit että opiskelijoilta suorana palautteena tulleet kyselyvastaukset. Yhtenä tutkimuksen tuloksena voidaan pitää myös sitä, että aineistostamme nousi esiin aikaisemmin laatimamme kouluopetuksen ja oppilaan tavoitteiden kirjaamiseen tarkoitetun nelikentän vierelle opettajana kasvamisen tavoitteille suunnattu nelikenttä.
dc.format.extent110 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkäsityönopetus
dc.subject.otherkäsityö
dc.subject.othertekstiilityö
dc.titleNelikenttä käsityönopetuksen käytännön työvälineenä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201004291611
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEducationen
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysokäsityö
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysotekstiilityö
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoopetusharjoittelu
dc.subject.ysotekninen työ
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot