University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Nelikenttä käsityönopetuksen käytännön työvälineenä

Thumbnail
View/Open
942.3Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Huovila, Riitta |
Rautio, Riitta
Date
2007
Discipline
EducationKasvatustiede

 
Huovila, Riitta & Rautio, Riitta. 2007. Nelikenttä käsityönopetuksen käytännön työvälineenä. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen syventävien opintojen tutkielma. 104 s. Opetussuunnitelmauudistus vuonna 2004 muutti käsityönopetuksen tavoitteenasettelua, minkä vuoksi muotoilimme opetustyöhömme vuonna 2005 nelikenttämallin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita ja käsityönopetuksen tavoitteita jäsentäväksi työvälineeksi. Nelikentässä ryhmittelemme käsityön tavoitteet neljään lohkoon: 1) perustaitojen ja niihin liittyvien tietojen tavoitteet 2) suunnittelun tavoitteet 3) työskentelytaidolliset tavoitteet sekä 4) yleiset kasvatukselliset tavoitteet. Olemme käyttäneet nelikenttää sekä peruskoulun käsityönopetuksessa että luokanopettajakoulutuksessa etenkin opetusharjoitteluohjauksen työvälineenä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka nelikenttä jäsentää opettajaharjoittelijoiden ajattelussa käsityön opetussuunnitelmaa ja käsityön teoreettista ajattelua sekä käsityönopetuksen suunnittelua ja toteutusta. Koehenkilöjoukkomme koostui tekstiilityönopetusta lukuvuonna 2005–06 harjoitelleista luokanopettajaopiskelijoista, ja tutkimuksemme aineistona olivat opettajaharjoittelijoiden harjoitteluraportit sekä heille nelikentän käytöstä tekemämme kyselyn vastaukset. Tutkimusmenetelmämme aiheistomme raporttiosuuden kohdalla oli sisällönanalyysi. Luokittelimme opiskelijoiden käsityöhön liittyvät maininnat tutkimusongelmaamme pohjautuviin pääluokkiin, ja ryhmittelimme ne pääluokkien sisällä nelikentän lohkojen mukaisiin ryhmiin. Aineistomme kyselyosuus oli suppea, ja se käsiteltiin ryhmittelemällä. Tämän tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että nelikenttä ei jäsennä käsityön teoreettista ajattelua. Tämän osoittivat opiskelijoiden raporttipohdinnat ja tekemämme kyselyn vastaukset. Sen sijaan nelikenttä toimi erinomaisesti käsityön käytännön työvälineenä. Se jäsensi sekä opiskelijoiden tavoitteenasettelua että käsityönopetuksen suunnittelua ja toteutusta. Sen osoittivat sekä harjoitteluraportit että opiskelijoilta suorana palautteena tulleet kyselyvastaukset. Yhtenä tutkimuksen tuloksena voidaan pitää myös sitä, että aineistostamme nousi esiin aikaisemmin laatimamme kouluopetuksen ja oppilaan tavoitteiden kirjaamiseen tarkoitetun nelikentän vierelle opettajana kasvamisen tavoitteille suunnattu nelikenttä. ...
Keywords
käsityönopetus käsityö tekstiilityö opetus opetussuunnitelmat opetusharjoittelu tekninen työ
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201004291611

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21159]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre