dc.contributor.author | Salenius, Anni | |
dc.date.accessioned | 2010-04-19T12:29:07Z | |
dc.date.available | 2010-04-19T12:29:07Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/23249 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa käsiteltiin englannin kielen ääntämisen roolia ja ongelmallisten foneemien
esiintymistä kymmenessä suomalaisessa englanti vieraana kielenä -oppikirjassa. Suomalaisilla
englannin kielen oppijoilla on todettu olevan ongelmia erityisesti eräiden foneemien
ääntämisessä, ja ongelmia on nostettu esiin myös mediassa.
Tutkielman taustoitukseksi tutustuttiin tutkimuksiin ääntämisen opettamisen roolista
kouluissa, englannin kielen ääntämiseen yleisellä tasolla sekä suomalaisille ongelmallisiin
piirteisiin, jotka sisältyvät myös itse tutkielman tuloksista raportoimiseen. Aiemmissa
tutkimuksissa oli todettu ääntämisen opettamisen perustuvan juuri oppikirjojen materiaalille,
joiden laatua ja määrä myös kritisoitiin. Koska ääntäminen on jäänyt aikaisemmilla asteilla
vähäiselle huomiolle, sen seuraukset näkyvät myös mm. yliopistotasoisten kielen opiskelijoiden
ääntämyksessä näiden toistaessa tiettyjä samantyyppisiä virheitä.
Tässä tutkielmassa haluttiin selvittää, millainen oppikirjojen rooli on ollut ääntämisen
oppimisessa, sillä kirjat ovat tunnetusti hyvin tärkeässä osassa kouluopetuksessa. Oppikirjat
tähän tutkielmaan valittiin eri tasoilta ja vuosilta vertauksien ja riittävän kattavan esityksen
mahdollistamiseksi. Erityistä huomiota kiinnitettiin suomalaisille hankalien foneemien
esitykseen, sillä nämä eroavat suomen äännerakenteesta tai puuttuvat siitä kokonaan ja siksi
aiheuttavat ongelmia. Tutkielmassa pyrittiin huomioimaan ongelmallisten foneemien
mahdolliset esiintymiset ko. oppikirjoissa.
Ääntämisen rooli kirjoissa oli johdonmukaisesti vähäinen ja ääntämiseen liittyvä aineisto
esiintyi pitkälti samantyyppisissä harjoituksissa. Kuuntelemista ja matkimista näkyi kirjoissa
pidettävän tärkeänä. Ongelmallisten foneemien esiintyminen sen sijaan oli runsasta materiaalin
rajoitetusta määrästä huolimatta. Havainnollisia ohjeita materiaali ei juurikaan tarjonnut, joten
sen ja aikaisempien tutkimusten antamien taustatietojen perusteella oli pääteltävissä, että
opettajan vastuu ääntämisen opettamisessa ja ylipäänsä esille tuomisessa on todella merkittävä.
Materiaalin rajallisen määrän vuoksi tarkkoja päätelmiä ei voida johtaa, mutta tutkielma antaa
viitteitä siitä, että ääntämismateriaalin laadun ja määrän suhteen olisi oppikirjojen
julkaisemisessa olisi tehtävä parannuksia; tässä suhteessa lisätutkimukselle on selvästi tarvetta. | en |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | textbooks | en |
dc.subject.other | phonemes | en |
dc.subject.other | pronunciation | en |
dc.title | The Role of Pronunciation and The Presentation of Problematic Phonemes in Ten Finnish EFL Textbooks | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201004191542 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |