University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

The Role of Pronunciation and The Presentation of Problematic Phonemes in Ten Finnish EFL Textbooks

Thumbnail
View/Open
310.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Salenius, Anni
Date
2010
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
 Tutkielmassa käsiteltiin englannin kielen ääntämisen roolia ja ongelmallisten foneemien esiintymistä kymmenessä suomalaisessa englanti vieraana kielenä -oppikirjassa. Suomalaisilla englannin kielen oppijoilla on todettu olevan ongelmia erityisesti eräiden foneemien ääntämisessä, ja ongelmia on nostettu esiin myös mediassa. Tutkielman taustoitukseksi tutustuttiin tutkimuksiin ääntämisen opettamisen roolista kouluissa, englannin kielen ääntämiseen yleisellä tasolla sekä suomalaisille ongelmallisiin piirteisiin, jotka sisältyvät myös itse tutkielman tuloksista raportoimiseen. Aiemmissa tutkimuksissa oli todettu ääntämisen opettamisen perustuvan juuri oppikirjojen materiaalille, joiden laatua ja määrä myös kritisoitiin. Koska ääntäminen on jäänyt aikaisemmilla asteilla vähäiselle huomiolle, sen seuraukset näkyvät myös mm. yliopistotasoisten kielen opiskelijoiden ääntämyksessä näiden toistaessa tiettyjä samantyyppisiä virheitä. Tässä tutkielmassa haluttiin selvittää, millainen oppikirjojen rooli on ollut ääntämisen oppimisessa, sillä kirjat ovat tunnetusti hyvin tärkeässä osassa kouluopetuksessa. Oppikirjat tähän tutkielmaan valittiin eri tasoilta ja vuosilta vertauksien ja riittävän kattavan esityksen mahdollistamiseksi. Erityistä huomiota kiinnitettiin suomalaisille hankalien foneemien esitykseen, sillä nämä eroavat suomen äännerakenteesta tai puuttuvat siitä kokonaan ja siksi aiheuttavat ongelmia. Tutkielmassa pyrittiin huomioimaan ongelmallisten foneemien mahdolliset esiintymiset ko. oppikirjoissa. Ääntämisen rooli kirjoissa oli johdonmukaisesti vähäinen ja ääntämiseen liittyvä aineisto esiintyi pitkälti samantyyppisissä harjoituksissa. Kuuntelemista ja matkimista näkyi kirjoissa pidettävän tärkeänä. Ongelmallisten foneemien esiintyminen sen sijaan oli runsasta materiaalin rajoitetusta määrästä huolimatta. Havainnollisia ohjeita materiaali ei juurikaan tarjonnut, joten sen ja aikaisempien tutkimusten antamien taustatietojen perusteella oli pääteltävissä, että opettajan vastuu ääntämisen opettamisessa ja ylipäänsä esille tuomisessa on todella merkittävä. Materiaalin rajallisen määrän vuoksi tarkkoja päätelmiä ei voida johtaa, mutta tutkielma antaa viitteitä siitä, että ääntämismateriaalin laadun ja määrän suhteen olisi oppikirjojen julkaisemisessa olisi tehtävä parannuksia; tässä suhteessa lisätutkimukselle on selvästi tarvetta.    ...
Keywords
textbooks phonemes pronunciation
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201004191542

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4421]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The role of pronunciation in Finnish EFL textbooks and EFL teaching 

    Mäkinen, Leni (2021)
    1970-luvun loppupuolella valtaan noussut kommunikatiivisen kielenopetuksen ideologia on vähentänyt ääntämisen painoarvoa kieltenopetuksessa merkittävästi. Vaikka tilanne on viime vuosina muuttunut, tutkimukset osoittavat, ...
  • "Understand and be understood" : English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools assessed by university students of English 

    Puskala, Elina (2016)
    Vaatimukset englannin kielen monipuoliselle osaamiselle ovat kasvaneet muun muassa kansainvälistyvässä työelämässä. Sen vaikutukset ulottuvat myös jokapäiväiseen elämäämme: englanti näkyy ja kuuluu kaikkialla. Tämä asettaa ...
  • Presentation of the American culture in EFL textbooks : an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for secondary and upper secondary education 

    Lappalainen, Tiina (2011)
  • Presentation of culture of the English-speaking world in EFL textbooks : an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for basic education 

    Heininen, Emma (2021)
    Englanti on yksi maailman valtakielistä, ja usein myös ensimmäinen vieras kieli, jota suomalaiset oppilaat alkavat opiskella koulussa. Englantia käytetään yleisesti lingua francana, ja englantia vieraana kielenä puhuvia ...
  • Presentation of the English passive in four Finnish upper secondary school EFL textbooks 

    Hietala, Janne (2013)
    Kieliopin opettaminen on alusta alkaen ollut keskeinen osa nykyaikaista vieraiden kielten opetusta. Mielipiteitä siitä, kuinka kielioppi määritellään, kuinka sitä tulee opettaa ja onko sen opettaminen ylipäätään tarpeen, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre