The Role of Pronunciation and The Presentation of Problematic Phonemes in Ten Finnish EFL Textbooks
Tutkielmassa käsiteltiin englannin kielen ääntämisen roolia ja ongelmallisten foneemien
esiintymistä kymmenessä suomalaisessa englanti vieraana kielenä -oppikirjassa. Suomalaisilla
englannin kielen oppijoilla on todettu olevan ongelmia erityisesti eräiden foneemien
ääntämisessä, ja ongelmia on nostettu esiin myös mediassa.
Tutkielman taustoitukseksi tutustuttiin tutkimuksiin ääntämisen opettamisen roolista
kouluissa, englannin kielen ääntämiseen yleisellä tasolla sekä suomalaisille ongelmallisiin
piirteisiin, jotka sisältyvät myös itse tutkielman tuloksista raportoimiseen. Aiemmissa
tutkimuksissa oli todettu ääntämisen opettamisen perustuvan juuri oppikirjojen materiaalille,
joiden laatua ja määrä myös kritisoitiin. Koska ääntäminen on jäänyt aikaisemmilla asteilla
vähäiselle huomiolle, sen seuraukset näkyvät myös mm. yliopistotasoisten kielen opiskelijoiden
ääntämyksessä näiden toistaessa tiettyjä samantyyppisiä virheitä.
Tässä tutkielmassa haluttiin selvittää, millainen oppikirjojen rooli on ollut ääntämisen
oppimisessa, sillä kirjat ovat tunnetusti hyvin tärkeässä osassa kouluopetuksessa. Oppikirjat
tähän tutkielmaan valittiin eri tasoilta ja vuosilta vertauksien ja riittävän kattavan esityksen
mahdollistamiseksi. Erityistä huomiota kiinnitettiin suomalaisille hankalien foneemien
esitykseen, sillä nämä eroavat suomen äännerakenteesta tai puuttuvat siitä kokonaan ja siksi
aiheuttavat ongelmia. Tutkielmassa pyrittiin huomioimaan ongelmallisten foneemien
mahdolliset esiintymiset ko. oppikirjoissa.
Ääntämisen rooli kirjoissa oli johdonmukaisesti vähäinen ja ääntämiseen liittyvä aineisto
esiintyi pitkälti samantyyppisissä harjoituksissa. Kuuntelemista ja matkimista näkyi kirjoissa
pidettävän tärkeänä. Ongelmallisten foneemien esiintyminen sen sijaan oli runsasta materiaalin
rajoitetusta määrästä huolimatta. Havainnollisia ohjeita materiaali ei juurikaan tarjonnut, joten
sen ja aikaisempien tutkimusten antamien taustatietojen perusteella oli pääteltävissä, että
opettajan vastuu ääntämisen opettamisessa ja ylipäänsä esille tuomisessa on todella merkittävä.
Materiaalin rajallisen määrän vuoksi tarkkoja päätelmiä ei voida johtaa, mutta tutkielma antaa
viitteitä siitä, että ääntämismateriaalin laadun ja määrän suhteen olisi oppikirjojen
julkaisemisessa olisi tehtävä parannuksia; tässä suhteessa lisätutkimukselle on selvästi tarvetta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Understand and be understood" : English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools assessed by university students of English
Puskala, Elina (2016)Vaatimukset englannin kielen monipuoliselle osaamiselle ovat kasvaneet muun muassa kansainvälistyvässä työelämässä. Sen vaikutukset ulottuvat myös jokapäiväiseen elämäämme: englanti näkyy ja kuuluu kaikkialla. Tämä asettaa ... -
Presentation of culture of the English-speaking world in EFL textbooks : an analysis of the cultural content of Finnish EFL textbooks for basic education
Heininen, Emma (2021)Englanti on yksi maailman valtakielistä, ja usein myös ensimmäinen vieras kieli, jota suomalaiset oppilaat alkavat opiskella koulussa. Englantia käytetään yleisesti lingua francana, ja englantia vieraana kielenä puhuvia ... -
The role of pronunciation in Finnish EFL textbooks and EFL teaching
Mäkinen, Leni (2021)1970-luvun loppupuolella valtaan noussut kommunikatiivisen kielenopetuksen ideologia on vähentänyt ääntämisen painoarvoa kieltenopetuksessa merkittävästi. Vaikka tilanne on viime vuosina muuttunut, tutkimukset osoittavat, ... -
Presentation of the English passive in four Finnish upper secondary school EFL textbooks
Hietala, Janne (2013)Kieliopin opettaminen on alusta alkaen ollut keskeinen osa nykyaikaista vieraiden kielten opetusta. Mielipiteitä siitä, kuinka kielioppi määritellään, kuinka sitä tulee opettaa ja onko sen opettaminen ylipäätään tarpeen, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.