Kaikki lapset leikkivät? : lasten, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta, leikkitaidot PAGS -menetelmällä arvioituna
Leikkiä pidetään yleisesti lapsuuden tärkeimpänä toimintana ja tutkimuksissa lasten on
huomattu leikissä kykenevän asioihin, joihin he muissa tilanteissa eivät vielä kykene eli
toimivan ns. lähikehityksen vyöhykkeellä. Lasten leikkitaitojen on todettu olevan
yhteydessä lasten kognitiivisten, emotionaalisten ja itsesäätelytaitojen kanssa.
Tarkkaavaisuuden pulmat ja ylivilkkaus yhdistyvät yleensä oppimisen pulmiin,
heikkoon asemaan vertaisryhmässä sekä häiritsevään käyttäytymiseen. Lapsilla, joilla
on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta, on todettu olevan pulmia erityisesti
leikin rakentamisessa ja sisäisessä motivaatiossa ja kontrollissa. Tutkimuksia niiden
lasten leikkitaidoista, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta on tehty
vielä hyvin vähän. Tässä tutkielmassa haluttiin kartoittaa sellaisten lasten leikkitaitoja,
joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta ja selvittää, onko näiden lasten
leikissä mahdollisesti erityisiä heikkouksia tai vahvuuksia. Lisäksi tutkielmassa
selvitettiin aineiston keruuseen osallistuneiden kasvattajien kokemuksia aineiston
keruusssa käytetyn PAGS-menetelmän toimivuudesta.
Tässä tutkielmassa leikin arviointiin käytettiin Lautamon, Kottorpin ja Salmisen
vuonna 2005 kehittämää PAGS-menetelmää, jonka avulla tieto lapsen leikkitaidoista
kerätään lasten kasvattajilta näiden lapsen leikistä tekemien havaintojen pohjalta.
PAGS-arviointimenetelmä koostuu 38:sta leikkikäyttäytymistä kuvaavasta väittämästä,
jotka arvioidaan sen mukaan, minkä verran lapsi ilmentää leikissään tiettyä toimintaa.
PAGS-menetelmän tulokset analysoitiin Rasch-analyysillä, joka on erityisesti
ihmistieteisiin kehitetty latentin piirteen arviointiin tarkoitettu analyysimenetelmä.
Rasch-analyysi tuottaa tulokseksi lapsen leikkitaitoa kuvaavan numeerisen arvon ja
leikkitoiminnan osia kuvaavien väittämien vaikeustasoa kuvaavat arvot. Tätä tutkielmaa
varten kerättiin PAGS –arviointi 29:stä lapsesta, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa
ja/tai ylivilkkautta (poikia 25, tyttöjä 4) ja analyysiä varten aineistolle etsittiin verrokit
aiemmin kerätystä aineistosta (n=29, poikia 23, tyttöjä 6). Kaikkiaan aineistossa oli 58
lasta, joiden iät vaihtelivat 3–7-vuoteen. Lasten, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa
ja/tai ylivilkkautta, keski-ikä oli 5,089 vuotta ja verrokkiryhmän keski-ikä 5,0368
vuotta. Lisäksi tutkielmassa selvitettiin kasvattajien kokemuksia PAGS –
arviointimenetelmän toimivuudesta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lapsilla, joilla on pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai
ylivilkkautta on muita heikommat leikkitaidot. Erityisen haasteellisiksi osoittautuivat
sosiaaliseen leikkiin kuuluvat toiminnat kuten ideoiden jakaminen, säännöistä
neuvotteleminen ja sääntöjen ymmärtäminen sekä roolin otto ja tarinan leikkiminen.
Tutkimuksen aineisto on pieni, mutta suuntaa antavina tuloksia voidaan hyödyntää
suunniteltaessa leikkitaitojen kehittymiseen tähtääviä interventioita lapsille, joilla on
pulmia tarkkaavaisuudessa ja/tai ylivilkkautta. Päivähoidon kasvattajat kokivat PAGS –
arvioinnin hyödylliseksi työvälineeksi, joka tavoittaa monipuolisesti leikin eri osaalueet.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29750]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataidot SVK-NARRATI menetelmällä arvioituna
Pietarinen, Heta (2021)Tutkielmassa tarkastellaan suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataitoja ja tarkkaillaan ikäluokan sisällä esiintyvää variaatiota. Tarkastelun alla ovat erityisesti lasten tuottamien tarinoiden ... -
Haastava leikki lasten toimintaterapiassa
Sario, Anja (2004) -
Mitä leikitään? : lasten ja vanhempien yhteinen leikki lasten itsesäätelytaitojen tukemisessa
Nuosmaa, Satu-Päivi (2022)Tässä tutkimuksessa tutkittiin Uudessa-Seelannissa kehitetyn, lasten itsesäätelytaitoja tukevan, niiden ongelmia ennaltaehkäisevän, vanhemman ja lapsen yhteiseen leikkiin perustuvan ENGAGE- ohjelman käyttöä Suomessa, osana ... -
"Kukaan ei halua pelata mun kanssa" : vertaissuhteet ja leikki lapsilla, joilla on itsesäätelyn pulmia
Halttunen, Reetta (2012)Aiempien tutkimusten perusteella lapsilla, joilla on itsesäätelyn pulmia, on usein pulmia myös vertaissuhteissaan ja leikeissään. Tällaisten lasten kuuleminen tutkimuksissa on ollut melko vähäistä. Tutkimuksen tarkoituksena ... -
Leikin arviointivälineet PAGS, ToP ja TOES tarkasteltuna käsitteellisesti ICF-CY-luokituksen kautta
Mattila, Liisa (2009)Leikin arviointivälineet PAGS, ToP ja TOES tarkasteltuna käsitteellisesti ICF-CY – luokituksen kautta. Mattila Liisa. Jyväskylän yliopisto. Liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta. Terveystieteiden laitos. 2009.42s. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.